Arran del Decret Llei que facilita que els centres educatius rebin dades d’alumnat i professorat a través de l’aplicació Traçacovid, moltes de les docents afiliades a la CGT hem manifestat la nostra preocupació pel que això pot comportar.
Tenim opinions diverses sobre la necessitat o perillositat d’adoptar les mesures que se’ns anuncien en nom de la “Salut Pública” per fer front a la COVID. Però l’objectiu central de la CGT és la construcció d’una societat més (1) justa, (2) lliure i (3) solidària i per tant, ens veiem en la necessitat de posicionar-nos públicament en contra d’aquest Decret Llei perquè:
- Ens preocupa que se’n pugui fer ús d’aquesta informació de manera discriminatòria, alhora que s’estableix un precedent pel que fa a la possibilitat d’accedir a d’altres dades mèdiques, que poden ser motiu de noves discriminacions.
- Suposa una greu vulneració del dret a la pròpia intimitat i privacitat en l’àmbit laboral i educatiu, i per tant, per coerció, pot significar una gran limitació de la llibertat.
- Quan la informació sobre la vacunació de cada alumne/a o professor/a deixi de ser confidencial, poden sorgir conflictes entre iguals o es pot donar peu a estigmatitzar les minories.
No és el nostre objectiu debatre sobre la campanya de vacunació contra la Covid, però no estem disposades a acceptar que, per accedir al dret a l’educació, es vulneri impunement el dret a la intimitat. Tampoc no volem deixar que s’obri la possibilitat d’utilitzar encara de manera més fraudulenta el Decret de plantilles que permet acumular poder als equips directius i decidir sobre la continuïtat o no del professorat. Tenim la seguretat que no se’n farà un mal ús, d’aquesta informació rebuda a través del Traçacovid?
Creiem molt necessari que comencem a trencar el silenci per qüestionar les mesures que sovint ens semblen imposades. Considerem que això és de vital importància donada la situació en què no veiem cap diàleg ni debat (opinions contràries fundades) als mitjans de comunicació, fet que considerem lamentable, quan la realitat és que dins la societat tenim diferents opinions i neguits; necessitem qüestionar i debatre per poder decidir, en comptes de només acatar mesures.
Sembla que es vulgui generar un ampli rebuig envers la dissidència que s’atreveixi a alçar la veu contra els postulats que anuncien les diverses mesures. D’aquesta manera ens trobem amb un discurs cientificista excloent que agafa una inquietant deriva dogmàtica i ataca allò que li hauria de ser propi: el pensament crític, el qüestionament, el diàleg i el debat.
Veient que les campanyes engegades restringeixen les llibertats individuals i que es proposen eines identificatives com el passaport Covid (sense cap mena de rigor científic, que recorden fets històrics que no voldríem repetir) volem obrir el debat per plantejar-nos si aquesta és una línia vermella que estem disposades a creuar?
El dret a l’educació i al treball no poden estar supeditats
a la inoculació d’un medicament!
CGT Ensenyament Ponent
@cgtenseponent