Ens trobem davant d’una privatització dels usos del temps i la mercantilització dels serveis públics, també en educació. El tipus de jornada escolar ara mateix és una moneda de canvi per al sistema capitalista i la intencionalitat de desmuntar la Jornada Contínua per totes les vies possibles és més que evident. Desprestigien la jornada escolar continuada en detriment de tenir a l’alumnat el més ocupat possible en tasques programades i controlades “pel seu bé”, el bé dels resultats acadèmics, l’equitat, la segregació escolar i pel bé de les mares i pares, especialment les primeres. Tot plegat massa paternalista i sense fonaments reals ni significatius que estableixin cap correlació directa.
Així, CGT vol evidenciar que al llarg d’aquest curs escolar s’ha tornat a posar en marxa, un cop més, tota la maquinària de màrqueting de fundacions, entitats diverses del món empresarial (ESADE, OCDE…) i el Departament d’Educació, amb la descarada intenció de modificar la jornada escolar als centres públics de secundària i vetar la Jornada Contínua als centres de primària, sense deixar escollir de forma lliure a escoles i instituts públics democràticament i de forma participativa quina jornada escolar volen tenir. Cal dir que les comunitats autònomes de l’Estat espanyol amb millors resultats a PISA tenen Jornada Contínua i aquest tipus de jornada és la més representativa a l’Estat, sense que aquesta propiciï un augment de la segregació ni de l’abandonament escolar o un perjudici de l’equitat. En relació amb l’abandonament escolar, la majoria de les CCAA amb Jornada Contínua el tenen un abandonament escolar inferior al de Catalunya.
És preocupant que fins i tot l’OCDE, Organització internacional per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic, ha dit la seva en detriment de la Jornada Contínua a Espanya, el que evidencia un interès privatitzador d’un capitalisme agressiu que vol desmantellar els serveis públics per treure’n el màxim profit econòmic. Així, i de forma constant des del 2018 (abans de la pandèmia), la intencionalitat d’aquesta organització és menysprear la Jornada Contínua i vetar-la.
CGT denuncia la clara intervenció dels poders econòmics per controlar el temps d’adults, infants i joves per obtenir més rendiments econòmics, tenint-nos ocupades el màxim de temps possible i menyspreant la conciliació familiar i la cura d’infants. Es vol suplantar la figura educativa de la família i la funció formadora de l’escola creant unes necessitats determinades, així com reduir el temps lliure, per tenir més controlat el conjunt de la societat i aconseguir-ne importants beneficis econòmics a costa d’aquest temps i del que es fa amb ell.
També s’ha aprofitat per carregar contra la Jornada Contínua a partir dels nefastos resultats de Catalunya a les proves PISA. Es manipula la informació, novament i de forma descarada, per tornar a desprestigiar la jornada horària que defensen moltes famílies a Catalunya i també el col·lectiu docent que, com a treballadores, té tot el dret a defensar. El Departament d’Educació té un estudi amagat en relació amb la valoració de la Jornada Contínua de les 25 escoles pilot a Catalunya que tenen aquest tipus de jornada. La plataforma Dret a Votar en va tenir accés i en va extreure els següents resultats. La CGT hem demanat aquest estudi al departament a la mesa sectorial i encara estem esperant que ens el facilitin.
Apunts imprescindibles sobre els resultats PISA i el tipus de jornada escolar:
- Els millors resultats PISA a l’Estat espanyol els tenen comunitats autònomes amb jornada contínua: Galícia, Cantàbria, Astúries, Castella i Lleó, La Rioja, Aragó… Fins i tot, alguna ha millorat resultats a partir d’adquirir aquest tipus de jornada.
- Mediàticament, ens estan intentant vendre els sistemes educatius alemany i portuguès, com a sistemes a copiar a Catalunya, amagant informació rellevant i sense explicar el següent:
- Reducció del temps de les classes lectives, de 45’ o 50’ en comptes de 60’ o més.
- L’alumnat finalitza classe a les 13 h i cap a les 15 h són a casa dinats. Menjar gratuït o molt econòmic.
- La majoria dels centres són públics, sense concertada i amb menys d’un 10% de centres privats.
- Portugal va tenir bons resultats PISA el 2016, però en els resultats del 2022 es troba per sota d’Espanya.
Des de CGT defensem mesures reals i urgents com el 6% PIB català que estableix la LEC i l’erradicació dels concerts educatius, per acabar amb la segregació i l’abandonament escolars, així com per garantir l’equitat als centres públics, amb oferta de servei de menjador i d’activitats extraescolars gratuïtes. Cal deixar de banda biaixos i manipulacions en relació amb el tipus de jornada escolar. Cal que els centres educatius puguin escollir lliurement i es deixi d’estigmatitzar la Jornada Contínua, que pot ser perfectament vàlida per a Catalunya com ho és a la resta de comunitats autònomes de l’Estat.