Ja ha passat prou temps del nou govern i n’hem tingut prou per constatar que una cosa és el que diuen i l’altra, el que fan realment. Evitant la confrontació, ens prenen per ingènues fent-nos perdre el temps tot fent-nos creure que som escoltades. Van guanyant temps i calmant els nostres ànims i, a l’hora de la veritat, ens foten clatellada. La resposta a les nostres demandes: silenci o ho estem treballant/ho treballarem/estudiarem, tenim la voluntat.
Algun altre sindicat quasi diu la paraula mobilització.
En aquesta mesa ha tocat diverses qüestions que per pur tràmit han de passar abans de la seva publicació per la mesa.
1.- Resolució per la qual s’aprova la pròrroga del Programa de detecció i intervenció primerenques de dificultats en l’aprenentatge, la comunicació i el llenguatge per al curs 2024-2025 en el marc del Programa de Cooperació Territorial d’Educació Inclusiva (document adjunt).
Ens informen de la pròrroga del Programa del curs anterior amb finançament del ministeri i fons socials europeus. Amb:
a) Mestres d’Educació Especial (MEE), amb assignació a un centre, però operen en 5. Un centre per dia.
b) Mestres d’Audició i Llenguatge (MALL), amb assignació a un centre, però operen en 5. Un centre per dia.
c) 1 coordinador: professorat especialista en Orientació Educativa (OE).
Els beneficiaris són centres públics o concertats a criteri dels serveis territorials.
I comença al gener i tindran nomenament fins al 31 d’agost de 2025 i seran seleccionades de la borsa mitjançant el procediment de difícil cobertura (qüestió de “tempos”, diuen) que inclou una entrevista.
Celebrem la continuïtat del programa, donar recursos per l’escola inclusiva, a més es tracta de mesures universals, però temporalment (la pròrroga és per un curs, amb la voluntat de 4 més; a Madrid i a Europa també tenen voluntat), a pocs centres i amb finançament europeu i del Programa de Cooperació Territorial d’Educació Inclusiva, comença al gener, i també per la concertada. “Tenim el sistema que tenim”, diuen.
Reclamem MALLs a tots els centres educatius. Per implementar l’escola inclusiva, necessitem recursos humans, materials, econòmics que permetin abaixar ràtios, desdoblar grups, facilitar espais de planificació i coordinació, etc.
Era d’esperar, algun sindicat, ha sentit escola inclusiva i ha aprofitat per treure el tema de l’increment de les agressions (físiques o psicològiques) cap als docents, personal laboral d’atenció educativa i altres treballadors/es del centre educatiu. És veritat que sense recursos el decret de l’escola inclusiva és paper mullat. Tot i això, les solucions no passen per mesures punitives. Ni per més sancions ni per excloure alumnat.
Exigim un augment exponencial dels recursos: increment de personal de suport, internalització del servei de vetlladores, personal especialista, i coordinació amb el Departament de Salut en la prevenció i tractament de problemàtiques de salut mental de les treballadores.
I tot i que ens recorden que no és qüestió d’aquest departament, exigim també recursos generals per la millora de condicions de vida de moltes famílies perquè la misèria i l’abandonament també abonen la problemàtica: cal habitatge digne, atenció social, acompanyament en situacions d’exclusió, etc.
Exigim cura de l’alumnat i de totes les treballadores que sostenen “l’escola inclusiva” sense recursos.
Es poden adoptar compromisos perquè no provoquen cap canvi. La igualtat, la diversitat, la inclusió es fan servir com a màscares per crear una aparença de transformació.
Aparença. Engrunes, tapaforats. Sense recursos l’escola inclusiva és només una tècnica per no ocupar-se de les desigualtats. La inclusió no és transversal i fer com si ho fos vol dir, ni més ni menys, que el missatge no és transmès. Sense una empenta institucional, sense persones que empenyen, sense recursos, no passa res.
2.- Resolució de modificació de la Resolució de la directora general de Professorat i Personal de Centres Públics, per la qual s’estableixen els criteris per gestionar la borsa de treball de personal docent per al curs 2024-2025.
L’objectiu de la segona adjudicació telemàtica és cobrir els llocs de treball que hagin quedat pendents en la primera adjudicació telemàtica. Per aquest motiu cal modificar la forma d’adjudicació del segon algorisme en el sentit d’adjudicar inicialment a les persones en el seu àmbit territorial preferent i posteriorment a la resta de persones disponibles de Catalunya.
Ens presenten un corta pega del primer algoritme, dins de l’àrea preferent de cada persona, si n’hi ha places disponibles. En aquesta primera volta del segon algoritme (o segona volta del primer) participa tothom.
El 15 de gener es podrà aplicar.
Les CFA continuen sent de difícil cobertura.
Més complexitat, que fa cada vegada més difícil d’entendre el funcionament de la borsa, i per tant perdem transparència.
La voluntat és guanyar transparència. Faran una redacció més planera, i un llistat de preguntes freqüents.
3.- Resolució EDF/ /2025, de XX de gener, per la qual es convoca concurs de mèrits per a la provisió de llocs de treball vacants, en comissió de serveis, a l’Institut Obert de Catalunya
Ens presenten la mateixa resolució d’accés a l’IOC de sempre, CS de 4 anys: mèrits, projecte i entrevista. el El 100% de la plantilla estructural de l’Institut Obert de Catalunya (IOC) està formada per docents amb una vinculació temporal.
Totes sabem com funciona l’IOC i aquest concurs n’és un bon exemple: precarietat, provisionalitat i discrecionalitat.
Estem en un moment en què la formació a distància ha passat a ser un negoci molt lucratiu, arran de la injecció de milers de milions d’euros provinents d’Europa, on l’empresa privada ha fixat els ulls.
Exigim que el Departament mogui fitxa i d’una vegada per totes es comprometi a dotar l’IOC de tots els recursos humans i materials necessaris per a unes condicions òptimes que li permetin continuar essent el centre de referència de la formació a distància de Catalunya.
Per fer una aposta real per l’educació a distància pública proposem replantejar-ho tot, començant pel model l’accés i acabant per la figura de professorat col·laborador.
Demanem al Departament una plantilla estable i suficient per abastir tota la demanda en les condicions més adients. Aquesta modificació ha de permetre, per una banda, l’estabilització del professorat i, per altra banda, modificar el sistema d’accés per crear-ne un de nou més garant i democràtic. Considerem que una plantilla de 146,5 docents (57 comissions de serveis de 4 cursos, per concurs de mèrits i 90 comissions de servei d’un curs) per 20000 alumnes és insuficient, igual que considerem que un nombre de col·laboradors d’entre 700 docents, segons el curs acadèmic, és injustificat. El Departament ha d’ampliar considerablement la plantilla de l’IOC donant-hi cabuda també al professorat col·laborador.
Aquesta irresponsabilitat o mala praxi del Departament d’Educació envers els ensenyaments a distància de l’IOC i aquesta infradotació de recursos financers, econòmics i de personal, a banda de desprestigiar el Departament, també permet que centres privats de formació a distància, els quals manquen de qualsevol mena de control, acabin augmentant les seves xifres de “clients” i, al capdavall, guanyin més diners.
4.- Previsió calendari de reunions de la mesa sectorial i/o tècniques
Ens han presentat un llarg llistat de temes a “negociar”. Demanem prioritzar: drets laborals, escola inclusiva, formació professional, escoles de persones adultes, escola rural, formació del professorat, estabilització del personal… Tenen la voluntat de treballar amb la Mesa un llistat llarg de qüestions com el funcionament de la mesa, sensei, Resolució reducció 2 hores lectives majors de 55 anys, adjudicacions, borsa, confecció de plantilles, oposicions, GES, IOC, serveis educatius, transparència, places perfilades i decret de plantilles; accés a la funció pública i tribunals; desburocratització; trasllats (places).
5.- Torn obert de paraules
Han dit que sí a tot, literal. Però, n’hi ha un tema, pressupostos.
I l’aranès? L’estan mirant.
La propera Mesa, de tràmit també, és sobre la convocatòria anual de concurs de mèrits per seleccionar el director o directora dels centres que ho necessitin. NO participarem d’aquesta mesa perquè el model d’elecció dels directors està molt lluny de ser democràtic. L’únic òrgan competent per l’elecció d’un director és el claustre del centre. És la nostra proposta.