Ja ha passat prou temps del nou govern i n’hem tingut prou per constatar que una cosa és el que diuen i l’altra, el que fan realment. Evitant la confrontació, ens prenen per ingènues fent-nos perdre el temps tot fent-nos creure que som escoltades. Van guanyant temps i calmant els nostres ànims i, a l’hora de la veritat, ens foten clatellada. La resposta a les nostres demandes: silenci o ho estem treballant/ho treballarem/estudiarem, tenim la voluntat.
Segona sessió Concurs de mèrits per a la provisió de llocs de treball vacants, en comissió de serveis, a l’IOC
Ens presenten la mateixa resolució d’accés a l’IOC de sempre, concurs de mèrits amb places insuficients, amb variacions estètiques (aquesta vegada atenent i incorporant algunes propostes de la Mesa, com la substitució de la fase l’entrevista per una prova pràctica), CS de 4 anys: mèrits, projecte. El 100% de la plantilla estructural de l’Institut Obert de Catalunya (IOC) continuarà estant formada per docents amb una vinculació temporal.
L’entrevista es substitueix per la prova pràctica, sobre les funcions específiques del professorat de plantilla de l’IOC, i valorada per la comissió.
Totes sabem com funciona l’IOC i aquest concurs n’és un bon exemple: precarietat, provisionalitat i discrecionalitat.
Estem en un moment en què la formació a distància ha passat a ser un negoci molt lucratiu, arran de la injecció de milers de milions d’euros provinents d’Europa, on l’empresa privada ha fixat els ulls.
Exigim que el Departament mogui fitxa i d’una vegada per totes es comprometi a dotar l’IOC de tots els recursos humans i materials necessaris per a unes condicions òptimes que li permetin continuar essent el centre de referència de la formació a distància de Catalunya.
Per fer una aposta real per l’educació a distància pública proposem replantejar-ho tot, començant pel model l’accés i acabant per la figura de professorat col·laborador.
Demanem al Departament una plantilla estable i suficient per abastir tota la demanda en les condicions més adients. Aquesta modificació ha de permetre, per una banda, l’estabilització del professorat i, per altra banda, modificar el sistema d’accés per crear-ne un de nou més garant i democràtic. Considerem que una plantilla de 146,5 docents (57 comissions de serveis de 4 cursos, per concurs de mèrits i 90 comissions de servei d’un curs) per 20000 alumnes és insuficient, igual que considerem que un nombre de col·laboradors d’entre 700 docents, segons el curs acadèmic, és injustificat. El Departament ha d’ampliar considerablement la plantilla de l’IOC donant-hi cabuda també al professorat col·laborador.
Aquesta irresponsabilitat o mala praxi del Departament d’Educació envers els ensenyaments a distància de l’IOC i aquesta infradotació de recursos financers, econòmics i de personal, a banda de desprestigiar el Departament, també permet que centres privats de formació a distància, els quals manquen de qualsevol mena de control, acabin augmentant les seves xifres de “clients” i, al capdavall, guanyin més diners.
Segona sessió sobre les places vacants provisionals del concurs general de trasllats
No hi ha temps per negociar. Ens han passat més documentació que mai, en els formats que poden.
Va quedar pendent negociar els criteris que determinen les places que els centres educatius han pogut bloquejar per les seves característiques i condicions. El criteri discrecional de les direccions continuarà predominant en la tria de places que es congelen i no s’ofereixen al concurs. A això cal sumar-hi les prop de 10.000 places perfilades que tampoc formen part de l’oferta, exacerbant els problemes estructurals del sistema educatiu derivats del decret de plantilles. El Departament va tirar pel dret tot traslladant-los a les direccions dels centres i recollint les seves necessitats d’acord amb uns criteris imposats. Amb els seus criteris les màximes places possibles s’han quedat en 16.700. Insuficients. I els números no acaben de quadrar.
El Departament reconeix que “planificació?, a marxes forçades”. No arriben. I amb les dades que comparteixen, no arriben tampoc. I funcionem amb el que hi ha.
El Departament mostra la voluntat d’arribar al 90% de funcionariat amb plaça definitiva al final de legislatura (Dos concursos nous, autonòmic, adults i estatal, per arribar aquestes dades.); que les direccions estiguin estabilitzats amb places definitives als centres. Caldrà revisar les CS, en general. Els perfils també es revisaran i hauran de ser funcionaris de carrera. A concurs de trasllats autonòmic, escoles de persones adultes, serveis educatius, treballem els criteris per arribar a aquest 90%.
El Departament ens ha emplaçat a una tercera mesa on continuar negociant les vacants, tot i que el 10 de febrer es publicaran les places vacants provisionals al web del Departament. Ens proposen també MESES per avaluar el decret de plantilles (la primera sense documentació).
Aquest concurs serà excepcional, efectivament, cap altre concurs haurà deixat tantes persones sense destinació.
El Director General diu que si veiem algun perfil fraudulent en un centre que els hi comuniquem.
A llarg termini, volen que la resta de l’equip directiu del centre hauria de ser funcionaris de carrera del mateix centre i no es podran portar de fora, a poder ser.
Torn obert de paraules
Deute estadis i poder adquisitiu. Nòmines. Coordinacions digitals. Currículum batxillerat. Tasques sanitàries. Funcionariat en pràctiques. Protocol d’agressions a docents. Dades dels tancaments de grups a la pública. L’Administració està desbordada. No poden atendre les nostres preguntes.