Resum Mesa sectorial 04/04/25: Mentories 4.0 – Impuls educatiu – Suport intensiu a les matemàtiques

Ordre del dia:

1.- RESOLUCIÓ, de XX de XXXX de 2025, de modificació de la Resolució, de 22 de gener de 2024, per la qual cosa es crea el programa temporal “Mentories 4.0” per implementar les actuacions del programa “Código Escuela 4.0” finançat pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports a Catalunya).

2.- Oferta ATRI mentors 4.0 (document adjunt).

3.- Ordre EDF/ xxx /2025, de XX de XXXX, per la qual s’estableix el reconeixement de centres, personal docent i personal d’atenció educativa que participen en programes d’impuls educatiu i s’aproven les bases generals reguladores de la convocatòria unificada d’aquests programes corresponents al curs 2025-2026. (document adjunt).

4.- RESOLUCIÓ EDF /xx/xxx, de xxx de creació del Programa temporal de suport intensiu a les matemàtiques, finançament pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports.

1.- RESOLUCIÓ, de XX de XXXX de 2025, de modificació de la Resolució, de 22 de gener de 2024, per la qual cosa es crea el programa temporal “Mentories 4.0” per implementar les actuacions del programa “Código Escuela 4.0” finançat pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports a Catalunya).

2.- Oferta ATRI mentors 4.0 (document adjunt).

Degut a que el Ministerio amplia el projecte Codigo Escuela 4.0 amb més diners i temps, per tant amplien el programa de mentors fins el 2026.

Passen de 125 a 134 mentors.A més hi ha vacants, després de preguntar-ho als docents, alguns han dit que no volen continuar. 

Aquí el que fan es ampliar en 9 persones i allargar el programa mentories

CGT

Primer de tot demanem l’ajornament de la mesa del 8 d’abril degut a la convocatòria de vaga de les companyes del PAE. 

Denunciem que per preparar la mesa ens falten les condicions laborals de les ofertes de feina dels mentors.

Els mentors segons el departament haurien de portar un màxim de 20 centres, però segons ens diuen els mentors en porten molts més.

Els mentors digitals de la pública van a centres de la privada-concertada.

Incompleixen l’horari establert.

Els han fet decidir sobre la seua continuïtat com a mentors abans de tenir una provisional al CGT.

Excés de burocràcia.

Per una altra banda, posem  de manifest que els mentors estan fent les tasques que haurien d’estar fent els coordinadors digitals que no poden fer. Tota aquesta dotació pressupostària es podria reorientar cap a les coordinacions digitals que farien l’acompanyament docent de manera molt més contextualitzada. També demanem que hi ha tasques dels coordinadors digitals pròpies d’un tècnic informàtic i que el Departament hauria de plantejar-se contractar-ne.

DEPARTAMENT

Segueix dient que els primers que van justos de temps son el departament i per això no arriben a enviar la documentació amb més temps.

Dia 8  d’abril, No mouran la mesa sectorial tot i coincidir en la VAGA del PAE, diu que son laborals i no tenim temps.

Aquest programa és temporal i no pot anar cap recurs  destinat a coordinadors digitals ni tècnic informàtics. Va enfocat a l’acompanyament als centres.

Burocracia: és el que hi ha al ser un programa finalista. 

Dietes: diu que es cobren totes, menys al Consorci de Barcelona que ho fan tot dintre de la mateixa ciutat i per tant no en cobren.

Diuen que hi ha un document de condicions laborals però no el passen per mesa perquè és un recull de la normativa del departament d’educació, l’únic que es diferent a la normativa és les funcions  i  també es diu que es vetlli perquè coincideixi el calendari laboral amb el que estan oberts els centres. 

No es preveu teletreball perquè són d’acompanyament, i que són els coordinadors dels serveis educatius del SSTT qui decideix les autoritzacions com disponibilitat d’espais…

L’oferta de l’atri recull les noves places i les renúncies, però si hi ha alguna altra renúncia també es cobrirà.

Diu que els mentors  porten més o menys centres perquè el repartiment esta fet segons la intensitat de cada docent a cada centre, per això les diferències.

Diu que també van als centres concertats perquè així ho diu el programa Codigo Escuela 4.0. 

Deixen clar que els mentors no són responsables de la subxarxa, ha de ser responsable un docent del CRP.

3.- Ordre EDF/ xxx /2025, de XX de XXXX, per la qual s’estableix el reconeixement de centres, personal docent i personal d’atenció educativa que participen en programes d’impuls educatiu i s’aproven les bases generals reguladores de la convocatòria unificada d’aquests programes corresponents al curs 2025-2026. (document adjunt).

Aquests programes que treu el departament d’educació poden estar vinculats a fundacions i entitats, i més endavant treuran els projectes de millora vinculats al PEC (centre, municipi, zona educativa)  on hi ha de participar una gran quantitat de treballadors del centre; i també les bones pràctiques de referència vinculades als PEC (professors, mestres i PAE); Un cop finalitzats els publicaran al mapa de la innovació (bones pràctiques).

Els programes es poden trobar aquí: https://xtec.gencat.cat/ca/innovacio/programes_innovacio/

Destaca que aquí ja entra el PAE,per fi, dins de la innovació pedagògica, i per tant dins d’aquestes formacions de centre.

Han harmonitzat els criteris de presentació de sol·licituds i avaluacions també.

Programes de 3 anys.

Cada any es reconeix les hores i crèdits, cosa que abans no passava. Equipararan els reconeixements dels projecte etwinning, erasmus, etc. 

Ara reconeixen als coordinadors i participants per separat. 

També certificaran als centres.

Qui fa certificación és inspecció

CGT

Veiem que és un bucle constant el anar canviant els noms a les coses, passem d’innovació pedagògica a programes impuls, que pel que s’explica avui ve a ser el mateix. Creiem que aquests gir de nomenclatures són una pèrdua de temps i sol aporten confusió.

Denunciem que aquest tipus de programes esdevenen en desigualtats entre centres, ja que no tots poden accedir a tots els programes en igualtat. Els programes no tenen que suplir les solucions reals a les mancances de del sistema, s’ha d’anar a l’arrel dels problemes i no anar posant pedaços. Proposem com a primeres solucions baixar ratios i no tancar línies a l’escola pública.

Criteris dubtosos pel seguiment del compliment dels programes. A més estan pilotats per l’administració. 

Preguntem si aquestes modificacions segueixen sent una porta d’entrada d’empreses privades. Demanem aclariment i continuem demanant que no sigui possible.

DEPARTAMENT

Ens diu que s’està obrint i regulant que siguin els mateixos professors qui escullen els programes a dur a terme. Defensa que estan implementant millores en aquest sentit.

Ens contesta que NO poden participar empreses, en canvi sí entitats, associacions, fundacions…

Defensa que no hi ha evidències perquè els programes son a llarg termini i per tant, no es poden tenir dades que demostrin l’èxit tal i com se’ls hi ha demanat per la part sindical.

4.- RESOLUCIÓ EDF /xx/xxx, de xxx de creació del Programa temporal de suport intensiu a les matemàtiques, finançament pel Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports.

Diners del ministeri. És un programa diferent al Florence, però que segons exliquen complementa i sobredota al Florence.

Se’n beneficiaran 40 centres durant  1 any. Al programa Florence hi ha 200 centres en 3 anys.

Com a principal eix d’aquest programa s’explica que hi haurà  un docent de matemàtiques que impulsarà la competència matemàtica als centres, dotaran amb mitja dotació docent el centre. Intentaran convertir mitges en jornada completa.

S’incorporaran les següents dotacions, pel desplegament del programa:

a) Un docent funcionari del cos de professorat d’ensenyament secundari (grup A1 – 24) a jornada completa, que s’integrarà a l’equip de coordinació ubicat als Serveis Centrals del Departament.

Aquest docent funcionari gaudirà del complement retributiu específic del

Programa, per un import de 625,00 € mensuals, aplicable al personal docent del

cos de professorat d’ensenyament secundari integrant del Programa, i fins al 31 d’agost de 2026.

b) Setze docents funcionaris del cos de professorat d’ensenyament secundari

(grup A1 – 24) a jornada completa, adscrits als onze serveis territorials d’Educació i al Consorci d’Educació de Barcelona.

Aquests docents funcionaris gaudiran del complement retributiu específic del

Programa, per un import de 100,00 € mensuals, aplicable al personal docent del

cos de professorat d’ensenyament secundari integrant del Programa, i fins al 31 d’agost de 2026.

c) Sis docents funcionaris del cos de mestres (A2 – 21) a jornada completa,

adscrits als serveis territorials d’Educació i Formació Professional del

Barcelonès, Catalunya Central, Girona, Maresme-Vallès Oriental, Tarragona i

Vallès Occidental.

Aquests docents funcionaris gaudiran del complement retributiu específic del

Programa, per un import de 100,00 € mensuals, aplicable al personal docent del

cos de mestres integrant del Programa, i fins al 31 d’agost de 2026.

d) Cent quaranta-set dotacions (A2 -21) a mitja jornada del cos de mestres, i

noranta-tres dotacions (A1 – 24) a mitja jornada del cos de professorat

d’ensenyament secundari, i fins al 31 d’agost de 2026. Aquests docents es

destinaran a reforçar la plantilla dels centres educatius que formen part d’aquest Programa temporal.

CGT

Demanem especificar els horaris del professors  implicats que hi ha als centres

Clama al cel que uns programa per impulsar els coneixements matemàtics provoqui augments de plantilla d’altres especialitats. Ens preocupa molt la manca de professionals de matemàtiques, que ve provocat per les males condicions laborals i les sobresaturacions d’aules. Trobem increïble que sabent la diagnosi, el departament es negui a millorar les condicions laborals,es nega a baixar ratios i manté els tancaments de línies públiques en favor de la concertada.

Afegir, com es pot apreciar en aquest programa que penja també de l’ordre del punt 3 d’aquest resum, és voluntat política posar recursos als centres concertats. En aquest programa no hi van, no entenem perquè en altres programes sí que es destinin recursos als centres privats.

DEPARTAMENT

Reconeixen que és un programa que ve del ministeri i estan pendents de la seva continuïtat segons el ministeri

Reconeixen que no és possible que les mitges vacants siguin cobertes per docents de matemàtiques perquè no els tenen. A més reconeixen la dificultat d’aplicar el programa  perquè els docents que hi ha als centres fent matemàtiques molt probablement no es podran alliberar de les seves hores lectives per duur a terme la coordinació. Diuen que l’alliberament horari son de dos hores segons el ministeri,tot i així  ells creuen que no son suficients i que ho deixaran en mans del centre. A demanda de CGT accepta enviar instruccions als centres afectats de que les hores han de ser més de dos. 

Hi ha prioritat per entrar al programa  pels centres que es van quedar fora al desembre a la convocatoria del Florence tot i haver demanat participar-hi.