La CGT Ensenyament ens adherim al comunicat d’educadores bressol i altres professionals juntament amb Bressol Indignades, Resposta 0-3 al Conseller (respecte al Pla d’obertura de centres).
Resposta 0-3 al Conseller
resposta-0-3-al-conseller.pdfDavant l’anunci del PLA D’OBERTURA DE CENTRES EDUCATIUS EN FASE 2 DE DESESCALADA EN LA FINALITZACIÓ DEL CURS 2019-2020 presentat ahir pel Conseller d’Educació Josep Bargalló, mestres i educadores d’escola bressol volem posar de manifest algunes qüestions que no poden ser ignorades.
El Conseller ha catalogat com a “emergència educativa” el que, des del passat 12 de març és una crisi sanitària mundial, que hauria de prevaldre per damunt de qualsevol altre aspecte. I mentre el criteri sanitari principal per evitar el contagi sigui mantenir una distància física, les escoles no han d’obrir.
El document deixa en mans dels Ajuntaments la decisió d’obrir o no en base a uns criteris de seguretat que no ha especificat, i apel·la a l’Autonomia de Centres, obrint l’interrogant de qui és l’últim responsable davant de qualsevol imprevist. Un cop més el departament d’Educació eludeix la seva responsabilitat vers l’educació de 0 a 3 anys.
Es fa evident també la falta de respecte i valor al primer cicle d’educació infantil, a les mestres i educadores i, sobretot, als infants en el moment que proposa “fer un primer tastet d’apropament als infants per comprovar què passa”, fet que ens sembla irresponsable. O potser serem un experiment per preparar el setembre?
Qualsevol persona que coneix un infant de 0 a 6 anys sap que les seves necessitats de desenvolupament i benestar passen per l’atenció i cura d’un adult de manera propera, i també per les relacions que estableix amb l’espai, els objectes i els altres infants. Demanar-li a un infant petit que les seves relacions humanes siguin des de la distància afecta directament en el seu procés de desenvolupament, de vinculació i d’entendre el món que l’envolta, interferint i fins i tot privant-lo de l’acte educatiu en si mateix.
Si el Conseller diu que hem de pensar en l’alumnat, com pot ser que no es valori que aquesta tornada el mes de juny és, per als infants més petits, un impacte adaptatiu i emocional molt bèstia: una educadora que potser no és la seva, que durà mascareta perquè la distància física no és viable amb ell, després de 2 mesos de confinament, no podrà interaccionar amb la resta… Aquesta decisió mostra que, un cop més, els infants són els grans oblidats d’aquesta crisi, es fa amb ells el que es vol justificant que s’adapten a tot. Però ens preguntem quin preu pot tenir això?
Volem exposar també que a banda del dilema ètic i moral que suposa haver d’escollir entre mantenir la distància de seguretat, conscients del risc, i per tant, anant en contra del model d’acompanyament educatiu en el que creiem; o oferir a l’infant allò que necessita (relacionar-se, tocar, compartir, mirar-nos a la cara sense mascareta, etc…), se’ns presenta una impossibilitat real de poder garantir certes mesures. I ens sembla injust que el Departament d’Educació i les Administracions corresponents ens col·loquin en aquesta tessitura sense ni tenir temps de poder pensar maneres de fer aquest nou acompanyament.
Veient els criteris que s’han exposat per obrir les escoles de 0 a 6 anys, queda clar que l’obertura respon únicament a criteris econòmics, i ens converteixen en un espai de “guarda”, desprestigiant totalment l’acte educatiu i no donant resposta tampoc a moltes famílies més vulnerades. Segur que entre els diferents serveis d’atenció a la petita infància i Departaments som capaços de trobar altres maneres de donar resposta a les diferents situacions familiars que no passin per obrir l’escola per guardar els infants, i així evitar riscos innecessaris.
El discurs del Conseller ha deixat paleses algunes incoherències, un desconeixement de la tasca educativa a l’escola bressol basada en les atencions de vida quotidiana, i ha obert la porta a nous interrogants sobretot de cara el setembre, en una tornada que es preveu intensa en molts sentits.
Potser, preveient aquesta tornada complexa al setembre, el que hauríem d’estar fent mestres, Departament d’Educació, professionals de la salut i la psicologia, i Serveis sòcio-educatius d’Atenció a la petita infància és construir maneres de fer que responguin a criteris sanitaris però que garanteixin els drets i necessitats dels infants pel que fa a aspectes de desenvolupament, relació i aprenentatge. Cal modificar i planificar uns projectes educatius que s’han vist alterats per aquesta crisi (processos de familiarització que no podran ser, escoles obertes a les famílies, atencions personals, etc,….) i això necessita temps, debat i nous acords compartits.
Som conscients de la dificultat del moment, i res ens agradaria més que tornar a poder gaudir de la nostra tasca com a educadores i educadors a l’escola que estàvem construint. Però volem tornar a una escola saludable, on el benestar i interès superior de l’infant estiguin garantits, sense tenir la sensació que anem a un lloc incert i amb pressa. I mentre el criteri sanitari principal per evitar el contagi sigui mantenir la distància física, creiem que les escoles no han d’obrir. Per tant sol·licitem que es replantegi aquesta tornada imminent.
21 de maig de 2020
*Si vols adherir-te a aquest document pots enviar un correu a Bressolrebelat@gmail.com amb el teu nom, professió i el nom de la vostra entitat o Associació*