esquerda_concerts_ok.pdfTU I JO PAGUEM LA PRIVADA!
EXIGIM LA SUPRESSIÓ IMMEDIATA DE TOTS ELS CONCERTS EDUCATIUS
L’ORIGEN DELS CONCERTS EDUCATIUS
L’estructura educativa que va aprovar el govern socialista fa 33 anys amb el paraigua de la LODE (Llei Orgànica del Dret a l’Educació) i que va significar la creació de la xarxa privada-concertada s’ha anat consolidant cada vegada més. En aquells moments es va explicar que aquesta proposta neixia amb la intenció de regularitzar les subvencions que havia estat rebent l’escola privada, sobretot la religiosa, des dels temps de la dictadura. El plantejament es feia en clau transitòria, justificant la necessitat de fer un impàs gradual, ja que argumentaven que no es disposava de capacitat suficient perquè el sistema públic absorbís el privat de cop. Aquesta mesura en principi es va percebre com a legítima i va comptar amb el consens d’una àmplia majoria que compartia la necessitat de combatre l’opacitat existent en el sistema d’accés a les subvencions. En canvi, passats els anys, ja tenim prou dades per fer valoracions i adonar-nos que la xarxa concertada, és a dir, la de l’educació privada subvencionada amb fons públics, ha arribat no tan sols per quedar-se, sinó també per crèixer.
Catalunya no ha estat una excepció, fins i tot podríem afirmar que ha estat una de les comunitats de l’estat espanyol que ha posat més interès en la consolidació d’aquesta xarxa.
L’últim capítol data del 2006 quan el govern tripartit va signar el Pacte Nacional per a l’Educació que va establir les bases per a la posterior aprovació de la LEC (Llei d’Educació de Catalunya), que engloba jurídicament les dues xarxes -pública i privada-concertada- en un sol sistema, el sistema educatiu català.
PER QUÈ CGT ENSENYAMENT ESTÀ EN CONTRA DE LA DOBLE XARXA?
L’educació universal i gratuïta està cada vegada més allunyada de les polítiques que es dissenyen des de la conselleria d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
El sindicat CGT Ensenyament ha reiterat la necessitat de l’eliminació gradual dels concerts educatius. Només una escola pública pensada entre totes i per a totes seria capaç de compensar la bretxa social creixent i d’aminorar l’exclusió de l’alumnat d’entorns socio-econòmics més desfavorits.
Partint de l’últim informe d’Oportunitat Educativa publicat per l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic), es constata que cada vegada existeix menys equitat educativa i assenyala que els nens i nenes que provenen d’entorns socio-econòmics desfavorables tenen alhora més dificultats d’accés a una vida digna.
Fins i tot una de les organitzacions responsables de polítiques econòmiques antisocials, com és l’OCDE, és capaç de reconèixer el paper vital de l’educació en la lluita contra les creixents desigualtats socials.
L’existència de concerts educatius allunya encara més l’educació d’aquest últim objectiu, ja que esdevé part responsable de l’alt grau de segregació escolar a Catalunya. Una segregació en base a la capacitat econòmica de les famílies, al seu origen, a la seva religió o cultura.
Ens trobem doncs que l’existència de la xarxa concertada, que actualment representa al voltant d’un 40% de l’escolarització de Catalunya, afavoreix l’estratificació social. Si afegim que som un territori assenyalat per diversos estudis (PISA entre ells) de no fer els deures en termes d’equitat, caldria plantejar-nos seriosament la necessitat de deixar de subvencionar privilegis.
Aquest darrer informe posa de manifest a més, quant a la segregació escolar, que la “llibertat” d’elecció de centres, argument utilitzat per entitats i partits en defensa dels concerts educatius, en realitat ha significat la privació de llibertats fonamentals com el dret a l’educació o la igualtat d’oportunitats.
COM ENS AFECTEN ELS CONCERTS EDUCATIUS
SEGREGACIÓ D’ALUMNAT AMB NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS. Pressió d’escoles concertades per fer fora l’alumnat amb dificultats I concentració d’aquest perfil a centres de caràcter públic.
IMPACTE DESIGUAL DE LES RETALLADES. Reducció d’uns 500 mil.lions d’euros en el pressupost destinat a l’escola pública entre 2010 i 2017, tot i l’increment d’alumnat. Per contra, el pressupost destinat a l’escola concertada s’ha mantingut constant i al voltant d’uns 1000 mil.lions d’euros.
APLICACIÓ ARBITRÀRIA DE LA NORMATIVA DE RÀTIOS. Manteniment de línies en la concertada amb ràtios inferiors a la normativa envers el tancament de línies en la pública sota el mateix supòsit. En conseqüència es produeix una PRIVATITZACIÓ ENCOBERTA, que genera un trasvassament d’alumnat de centres públics a concertats degut a la reducció d’oferta pública i al manteniment de la privada amb subvencions públiques.
ABSÈNCIA DE CONTROL SOBRE ELS CENTRES CONCERTATS. Inacció del Departament d’Ensenyament davant els escàndols d’abusos sexuals dels maristes i els casos de discriminació de gènere en la contractació del professorat de les escoles de l’OPUS.
DES DE CGT PROPOSEM…
La SUPRESSIÓ IMMEDIATA dels concerts educatius a centres privats religiosos i elitistes que segreguen per sexe i/o que discriminen laboralment les dones.
La NO RENOVACIÓ de concerts d’escoles religioses en benefici d’una escola laica.
La NO RENOVACIÓ de concerts en zones educatives on l’oferta pública pot assumir la totalitat de la demanda.
La SUPRESSIÓ PROGRESSIVA de tots els concerts educatius amb possibilitat d’integrar a la xarxa pública els centres i subrogar els treballadors/es que reuneixin els requisits per fer-ho.
La PLANIFICACIÓ I CONSTRUCCIÓ de nous centres públics en paral.lel al desmantellament progressiu dels concerts educatius, per tal d’assegurar l’escolarització d’alumnat a la xarxa pública.