Com cada any, les mutualistes tenen dret a la lliure elecció per a la prestació d’assistència sanitària entre el sistema sanitari públic de comunitats i ciutats autònomes i les entitats d’assistència sanitària concertada.
A causa del retard de la licitació del Concert, en aquest exercici els terminis de canvi ordinari seran els següents:
- De l’1 al 31 de gener de 2025: Es pot sol·licitar el canvi a INSS (serveis públics de salut de comunitats autònomes i INGESA a Ceuta i Melilla), en compliment del conveni subscrit amb aquest organisme.
- A partir del moment en què estigui vigent el nou Concert i fins a la data que es disposi: S’obrirà un segon termini per fer el canvi des de servei de salut autonòmic a una entitat concertada o entre entitats concertades que siguin adjudicatàries del servei. S’informarà sobre la data d’obertura del termini.
Aquelles persones que optin per canviar l’INSS durant el mes de gener podran revertir la decisió en el segon termini i adscriure’s a una entitat concertada, si així ho desitgen. Recomanem consultar l’oferta de cada entitat abans de prendre una decisió per garantir una elecció responsable i adequada a les vostres necessitats.
Només s’admetrà una sol·licitud de canvi a cada període ordinari. Si no es formula sol·licitud de canvi ordinari, es mantindrà l’adscripció a la mateixa entitat que a 31 de desembre de cada any.
Hi ha la possibilitat de canvi extraordinari per les causes tassades previstes en el Concert, que continuarà en les mateixes condicions i amb la mateixa regulació.
Podeu trobar tota la informació per fer el canvi d’entitat sanitària ordinari o extraordinari clicant aquí: https://www.muface.es/muface_Home/Prestaciones/asistencia-sanitaria-nacional/cambio-entidad-sanitaria.html.
1. Canvi ordinari
Durant el mes de gener, els mutualistes i els beneficiaris amb Document assimilat al d’Afiliació, que estiguin adscrits als Serveis Públics de Salut o a les Entitats d’Assegurança d’Assistència Sanitària, poden sol·licitar el canvi d’Entitat, per una sola vegada en cada període ordinari de canvi.
Només s’admetrà una sol·licitud de canvi en cada període ordinari. Els titulars que no sol·licitin canvi continuaran adscrits a la mateixa Entitat que ho estiguin a 31 de desembre.
La sol·licitud de canvi d’entitat s’ha de fer bé mitjançant la seu electrònica, bé descarregant el model d’imprès i enviant-lo per correu postal, o acudint a altres registres.
Tota la informació a la WEB MUFACE
PROCEDIMENT I CANALS PER AL CANVI FORA DEL PERÍODE ORDINARI
Per a aquests canvis es podran utilitzar els mateixos canals i el mateix imprès que per al canvi ordinari.
MODEL DE SOL·LICITUD DE CANVI D’ENTITAT
Procediment de canvi d’Entitat
Mitjançant aquest procediment es poden efectuar canvis ordinaris entre Entitats d’Assegurança Privada d’Assistència Sanitària, així com canvis d’entitat privada a Servei Públic de Salut o viceversa.
La sol·licitud de canvi d’entitat, s’haurà de realitzar, bé per la seu electrònica, o bé descarregant l’imprès que s’inclou en aquesta pàgina i enviant-ho per correu postal, o finalment acudint a altres registres. L’afluència a les nostres oficines està restringida a qüestions inajornables que no admeten un altre canal. Si no pot utilitzar la Seu o enviar l’imprès per correu postal o presentar-ho en altres registres, ha de sol·licitar cita prèvia.
Pot realitzar aquest tràmit:
* A través de la Seu Electrònica de Muface, sense necessitat d’acudir a les nostres oficines, utilitzant els mitjans d’accés proporcionats per la plataforma Cl@ve (certificat digital, DNI electrònic, Cl@ve Permanent o Cl@ve PIN). Si desitja registrar-se en Cl@ve, entri aquí.
* Enviant l’imprès per correu postal a la seva oficina de MUFACE, cerqui la seva adreça en Les nostres Oficines
* També pot registrar la seva sol·licitud, en qualsevol dels registres previstos en l’art. 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, la qual cosa inclou el REC.
2. Canvi extraordinari
2.1 Canvi fora del període ordinari
Fora del període ordinari, es podrà autoritzar el canvi d’Entitat d’Assegurança d’Assistència Sanitària o d’adscripció als Serveis Públics de Salut:
- Quan es produeixi un canvi de destinació del mutualista en actiu que impliqui trasllat a una altra província o illa.
- Quan, mantenint la seva localitat de destinació, el mutualista canviï el seu domicili a una altra província o illa.
- Quan es produeixi un canvi de domicili, amb canvi de província o illa de residència del titular, i aquest sigui mutualista jubilat beneficiari que tingui aquesta condició per defunció, separació, divorci o nul·litat del matrimoni del mutualista i posseeixi un document assimilat al d’afiliacón expedit per MUFACE. Aquest dret es podrà exercitar per una sola vegada cada any.
- Quan el mutualista obtingui la conformitat, expressada per escrit, de les Entitats afectades. Aquest supòsit inclou el canvi a qualsevol entitat d’assegurança des de la xarxa sanitària pública, però no el cas contrari que es regula en l’epígraf 2.2 següent.
- Quan el mutualista passi a quedar comprès en el col·lectiu protegit pel Concert en territori nacional en extingir-se el seu dret a quedar protegit pel Concert d’assistència sanitària als mutualistes destinats i/o residents a l’estranger, sempre que aquesta extinció no es degui a la pèrdua de la condició de mutualista.
- Quan, per concórrer circumstàncies objectives que justifiquin el canvi d’una pluralitat de titulars afectats pel mateix problema d’assistència mèdica, la Direcció general de MUFACE acordi l’obertura de termini especial d’elecció d’Entitats, inclòs, si escau, els Serveis Públics de Salut.
2.2 Canvi extraordinari als Serveis Públics de Salut
Quan la persona titular ho sol·liciti per raons d’assistència mèdico-hospitalària que l’afectin personalment, o a qualsevol de les persones que tingui adscrites, i sigui aprovat per una Comissió Paritària MUFACE/SEGURETAT SOCIAL (que analitza la documentació aportada i valora la concurrència de les circumstàncies fixades a l’annex del Conveni, a la redacció donada per l’Addenda de pròrroga i modificació de 16 de febrer de 2022), amb els criteris que poden justificar l’estimació del canvi.
A més, haurà de fer constar expressament que assumeix l’obligació de romandre dos anys amb l’adscripció als serveis públics de salut, en el cas que s’estimi el canvi.
PROCEDIMENT I CANALS PER AL CANVI EXTRAORDINARI A INSS (CEINSS)
En el model d’imprès cal marcar necessàriament la quadrícula o quadrícules corresponents al motiu o motius pels quals se sol·licita el canvi i acompanyar-se dels documents que els acreditin i justifiquin (i que es relacionen al model).
MODEL DE SOL·LICITUD DE CANVI EXTRAORDINARI A L’INSS PER RAONS MÈDIC-HOSPITALÀRIES
La sol·licitud es pot presentar, prèvia cita, a les oficines de MUFACE, o enviar-se per correu postal (consulteu les oficines), així com a qualsevol registre públic.
CERTIFICAT D’ADSCRIPCIÓ A ENTITAT SANITÀRIA
Una vegada triat el tipus d’assistència, si acabeu de produir la vostra afiliació a MUFACE o si heu canviat d’entitat en el període ordinari (mes de gener), podreu obtenir un certificat d’adscripció a entitat sanitària tant a la Seu Electrònica com a través de les seves oficines.
Actualitzat 22/1/25