Mesures d’actuació en l’àmbit educatiu davant d’onades de calor o d’altes temperatures excepcionals
Aquest document s’ha elaborat amb l’assessorament de la Societat Catalana de Pediatria, i té com a finalitat recordar les pautes comunes d’actuació en els centres educatius davant d’onades de calor o de temperatures excepcionals.
Mesures preventives i organitzatives a aplicar
Davant de situacions d’onada de calor o d’altes temperatures excepcionals, i amb l’objectiu de reforçar l’atenció, la protecció i el benestar de tots els membres de la comunitat educativa, es recomana l’adopció de les següents mesures:
1. Mesures generals dels edificis educatius
– Durant les hores de sol, sempre que sigui possible, abaixeu les persianes de les finestres en què el sol toca directament.
– Mantingueu la ventilació creuada*.
* La ventilació natural creuada és el resultat d’una diferència de pressió entre les diferents façanes d’un edifici a causa del vent o d’una diferència de temperatura. Té dos efectes: afavoreix la renovació d’aire viciat interior i facilita el procés natural de refrigeració per evaporació.
– Quan les condicions de seguretat ho permetin, obriu les finestres del centre durant la nit per refrescar-lo. Si això no és possible, obriu-les a primera hora del matí.
– Quan sigui possible, reduïu al mínim l’ús de la il·luminació elèctrica.
– En els espais exteriors utilitzeu tant com sigui possible les zones d’ombra disponibles, i, si no n’hi ha, eviteu fer-hi activitats durant les hores de màxima insolació (de 12 a 16 h). Eviteu també fer activitats en espais tancats amb temperatures molt altes (gimnasos, aules tancades, etc.)
2. Mesures generals de protecció, seguretat i benestar dels membres de la comunitat educativa
– A l’exterior, cal evitar estar al sol i és recomanable portar gorra o barret i un ventall. – Apliqueu les mesures de protecció solar (ús de crema, etc.).
– Beveu regularment aigua encara que no tingueu set i oferiu-ne amb freqüència als alumnes, especialment als infants més petits.
3. Mesures generals organitzatives en els centres educatius
– Eviteu, en la mesura que sigui possible, fer activitats en els espais més calorosos, i si cal traslladeu els alumnes a altres espais o instal·lacions del centre educatiu que resultin més frescos o ombrejats per fer-les.
– A criteri de l’equip directiu, dins de l’horari lectiu ajusteu les diferents activitats a les circumstàncies meteorològiques. Eviteu fer les tasques de més activitat física en les hores més caloroses del dia i procureu fer-les en espais ombrejats o, si s’escau, suprimiu les.
– Programeu activitats en espais que disposin d’unes condicions ambientals favorables durant els dies de més calor i consulteu el pronòstic del temps a l’hora de programar-ne fora del centre educatiu.
– En la realització de les activitats, identifiqueu i presteu especial atenció a les persones més vulnerables i als grups de risc:
∙ Persones amb discapacitats físiques o psíquiques i limitacions de mobilitat. ∙ Persones amb malalties cròniques (hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties respiratòries, malaltia pulmonar obstructiva crònica, malalties renals o altres persones que prenen medicaments especials). ∙ Dones embarassades.
∙ Infants menors de 4 anys.
Aquestes mesures organitzatives s’han d’adoptar considerant que s’ha de mantenir l’horari del centre educatiu i que l’alumnat pot romandre-hi fins que finalitzi la jornada escolar.
4. Mesures específiques organitzatives en els centres educatius
Activitats lectives:
– Els centres educatius, en aplicació del principi d’autonomia organitzativa, poden flexibilitzar la distribució horària de les activitats amb la finalitat d’adaptar-se a les circumstàncies d’altes temperatures excepcionals.
– Les faltes d’assistència motivades per les altes temperatures poden considerar-se justificades sempre que hagin estat comunicades per la família de l’alumne o alumna.
Activitats complementàries:
– Cal revisar la programació i les condicions de realització de les activitats complementàries per, si cal, modificar-les o suprimir-les segons el criteri de protecció de tots els membres de la comunitat educativa.
Serveis complementaris:
– La prestació dels serveis complementaris de menjador escolar i transport escolar s’han de mantenir segons les condicions i els horaris establerts.
5. Actuacions en cas d’esgotament per calor o de cop de calor
L’esgotament per calor és un estadi previ al cop de calor, per la qual cosa cal reconèixer-lo a fi de prevenir una situació més greu. En els infants i joves, els símptomes inclouen sudoració excessiva, sensació de calor sufocant i de set intensa, sequedat a la boca, rampes musculars, esgotament, cansament o debilitat.
Davant d’aquests símptomes en un període de temperatures elevades, cal traslladar la persona afectada en un lloc més fresc i fer-li beure aigua (és important que l’aigua o els líquids utilitzats per refredar la persona no siguin massa freds).
Els símptomes més freqüents d’un cop de calor inclouen, entre d’altres, un augment de la temperatura corporal superior a 40ºC; mal de cap; nàusees i vòmits; pell envermellida, calenta i sense suor; respiració i freqüència cardíaca accelerades, i alteracions de l’estat mental o del comportament, com ara confusió, irritabilitat o deliri.
En cas de cop de calor, a més de les mesures anteriors, cal avisar urgentment els serveis d’emergències (112).
6. Documentació
Per a més informació, podeu consultar els enllaços següents:
∙ La calor durant la jornada de treball a l’estiu. Treball (gencat.cat)
∙ Onada de calor. Departament d’Interior
∙ Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals
∙ Canal Salut. Protecció solar
Protecció, seguretat i benestar dels membres de la comunitat educativa
- A l’exterior, evitem estar al sol. Portem una gorra o un barret i un ventall.
- Apliquem les mesures de protecció solar (ús de crema solar, etc.).
- Bevem regularment aigua encara que no tinguem set i oferim-ne amb freqüència als alumnes, especialment als infants més petits.
Espais interiors i exteriors del centre educatiu
Sempre que sigui possible:
- Abaixem les persianes de les finestres en què el sol toca directament.
- Incrementem la ventilació natural.
- Deixem les finestres obertes durant la nit. Si això no és possible, obrim-les a primera hora del matí.
- Reduïm al mínim l’ús de la il·luminació elèctrica.
- En els espais exteriors, utilitzem tant com sigui possible les zones d’ombra disponibles, i, si no n’hi ha, evitem fer-hi activitats durant les hores de màxima insolació (de 12 a 16 h).
- Evitem fer activitats en espais tancats amb temperatures molt altes (gimnasos, aules tancades, etc.).
Organització: aspectes generals dels centres educatius
Aquestes mesures les adoptem tenint en compte que cal mantenir l’horari del centre educatiu i que l’alumnat pot romandre-hi fins que finalitzi la jornada escolar.
- A criteri de l’equip directiu, dins de l’horari lectiu ajustem les diferents activitats a les circumstàncies meteorològiques.
- Programem activitats en espais que disposin d’unes condicions ambientals favorables i consultem el pronòstic del temps a l’hora de programar-ne fora del centre educatiu.
- A l’hora de fer activitats, identifiquem i prestem especial atenció a les persones més vulnerables i als grups de risc:
- Persones amb discapacitats físiques o psíquiques i limitacions de mobilitat.
- Persones amb malalties cròniques (hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties respiratòries, malaltia pulmonar obstructiva crònica, malalties renals o altres persones que prenen medicaments especials).
- Dones embarassades.
- Infants menors de 4 anys.
Organització: aspectes específics dels centres educatius
Activitats lectives
- Podem flexibilitzar la distribució horària de les activitats amb la finalitat d’adaptar-nos a les altes temperatures.
- Les faltes d’assistència motivades per les altes temperatures les podem considerar justificades sempre que la família de l’alumne o alumna les hagi comunicat.
Activitats complementàries
- Revisem la programació i les condicions de realització de les activitats complementàries per, si cal, modificar-les o suprimir-les.
Serveis complementaris
- La prestació dels serveis complementaris de menjador escolar i transport escolar s’han de mantenir segons les condicions i els horaris establerts.
Atenció a la salut: actuacions en cas d’esgotament per calor o de cop de calor
L’esgotament per calor és un estadi previ al cop de calor, per la qual cosa cal reconèixer-lo a fi de prevenir una situació més greu. En els infants i joves, els símptomes inclouen sudoració excessiva, sensació de calor sufocant i de set intensa, sequedat a la boca, rampes musculars, esgotament, cansament o debilitat.
Davant d’aquests símptomes en un període de temperatures elevades, traslladem la persona afectada en un lloc més fresc i fem-li beure aigua (és important que l’aigua o els líquids utilitzats per refredar la persona no siguin massa freds).
Els símptomes més freqüents d’un cop de calor inclouen, entre d’altres, un augment de la temperatura corporal superior a 40ºC; mal de cap; nàusees i vòmits; pell envermellida, calenta i sense suor; respiració i freqüència cardíaca accelerades, i alteracions de l’estat mental o del comportament, com ara confusió, irritabilitat o deliri.
En cas de cop de calor, a més de les mesures anteriors, avisem urgentment els serveis d’emergències (112).