Manca d’estabilitat del personal docent de centres públics a Catalunya, només 1 de cada 2 és funcionari!

Per normativa els contractes temporals no poden superar el 8%, però actualment arriben gairebé al 50%!

El 70% del col·lectiu docent són dones

comunicat_percentatges.pdfA Catalunya el col·lectiu docent temporal dels centres públics és del 45,6%, gairebé 6 vegades més del que marca la normativa. Els contractes temporals a les administracions públiques hauria de ser, com a màxim, del 8%!

Tan sols el percentatge de personal substitut ja supera el límit permès: l’11,9% de docents són substitutes (9.978 persones).

Al Departament d’Educació de Catalunya es produeix un abús de la temporalitat inherent i arrelada en la relació contractual de les treballadores docents.

funcionais_interins_substituts.png

Les dades a les quals ha pogut accedir CGT Ensenyament, a 30 de novembre de 2020, reforça el que ja se sabia: la manca d’estabilitat laboral en el col·lectiu docent és un fet, igual que a la resta d’administracions públiques de tot l’estat espanyol com per exemple sanitat, diputacions i ajuntaments.

D’un total de 83.986 treballadores docents dels centres públics, tan sols 45.718 són funcionàries (54,4%). Per contra, 38.268 (45,6%) són temporals (28.290 són personal interí i 9.978 personal substitut, 33,7% i 11,9% respectivament).

De la mateixa manera, si parlem de vacants ocupades, els tant per cent de treballadores temporals és altíssim. D’unes 73.000 vacants ocupades aproximadament:

  • 45.000 persones són funcionàries, el que correspon al 61%.
  • 28.000 persones són interines, el que seria un 39%, lluny del 8% estipulat per llei.

Amb relació al gènere, el 74,5% de les treballadores docents són dones (62.585 persones), enfront del 25,5% que són homes (21.401 persones).

la_manca_d_estabilitat_del_personal_docent_de_centres_publics_a_catalunya_nomes_1_de_cada_2_es_funcionari_1_.png

No és pas casualitat que aquesta manca d’estabilitat laboral es doni a l’àmbit de l’educació, que es troba majoritàriament en mans de les dones. El maltractament institucional evidencia que “La precarietat en l’educació té rostre de dona” en l’àmbit econòmic, emocional i social (i és una decisió política). Una vegada més són les dones les que s’hauran de plantejar la vida en funció d’aquesta inestabilitat, un menyspreu que ja dura massa temps.

Des de CGT Ensenyament demanem que s’estabilitzi a totes les interines que es troben amb contractes temporals des de fa anys i que duen a terme una tasca que és fixa i estructural.

En aquesta situació d’excepcionalitat mai viscuda, la classe política hauria de decidir de manera prioritària que aquestes treballadores passin a ser funcionàries de carrera mitjançant concurs de mèrits, tal com s’estableix a l’EBEP a l’article 61.6, com CGT Ensenyament reivindiquem des de fa anys.

D’aquesta manera es reduiria la temporalitat i es deixaria d’abusar de les treballadores temporals. I el Departament d’Educació s’ajustaria al que s’estableix per llei, tal com ha demanat el TJUE en la sentència del passat 19 de març, amb la que la justícia europea falla que Espanya abusa del personal interí.

Reclamem CONCURS de MÈRITS per l’ESTABILITZACIÓ de les interines.

#lesquehisonshiqueden