El passat divendres 13 de desembre, la Direcció General d’Innovació, Digitalització i Currículum publicava un document anunciant canvis en el Batxillerat pel curs 25/26. Aquests canvis es donen després que el Departament d’Educació rebés un requeriment de la Secretaria d’Estat d’Educació del Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, per equiparar els estudis de batxillerat de Catalunya a la resta de l’Estat. Ara, que fa més de 20 anys que existeixen aquestes diferències; ara, sense consultar a la comunitat educativa; ara, el govern del PSC decideix acatar i realitzar els canvis unilateralment.
Des de CGT Ensenyament, en tant que sindicalistes, però també com a docents, no podem estar d’acord amb les accions que està duent a terme el Departament d’Educació capitanejat per Esther Niubó, que suposa una retallada considerable d’hores de matèries de diferents modalitats.
L’anunci ens ha caigut com un gerro d’aigua freda al col·lectiu docent. El Departament ha ordena una reestructuració curricular, que té com a implementacions materials, que a primer de batxillerat les 3 hores setmanals de biologia i de geologia i de ciències ambientals per cada assignatura, passaran a fer-se conjuntament amb una dedicació horària de 3 h setmanals. El mateix passa amb les matèries de física i química, que fins ara s’impartien per separat amb tres hores cada una i passaran a impartir-se de manera conjunta amb tres hores per les dues. En el cas de literatura catalana i literatura castellana pretenien que deixessin de ser assignatures de modalitat a segon de batxillerat, decisió que finalment han tirat enrere per la pressió exercida per part del col·lectiu més afectat
Aquestes modificacions proposades al Batxillerat no només afecten l’estructura de les matèries, sinó que continuen una línia de desmantellament de l’educació pública, orientada a convertir l’ensenyament en un producte de mercat. Aquesta reordenació curricular, que redueix hores en matèries essencials com les ciències i les humanitats, no sols perjudica la formació de l’alumnat, sinó que respon a un model en el qual què està al centre és la possibilitat de fer centres a demanda. Per exemple, les hores que abans estaven orientades al desenvolupament d’uns coneixements i l’adquisició d’una base sòlida en física, química, biologia o ciències de la Terra passaran a formar part d’assignatures de caràcter optatiu, on cada centre farà la seva oferta en funció de la demanda, de la composició del claustre o dels recursos que pugui aconseguir, augmentant així la competència entre centres, la segregació i el clientelisme; un funcionament que s’allunya de la idea universal d’una educació de qualitat per a tothom. Aquest posicionament desprèn la clara deriva utilitarista que fa la política de l’educació, una educació al servei del productiu, una educació com a mitjà i no com a fi.
Des de CGT no podem concebre una educació que es basi en el clientelisme i en els oportunismes, de manera que cada centre educatiu es vengui segons el seu catàleg d’oferta d’optatives. No permetrem que això succeeixi en detriment d’unes especialitats vertebradores que articulen de forma sòlida el coneixement de les humanitats i les ciències bàsiques. Aquest model és segregador i nega la possibilitat a gran part de l’alumnat el dret a les mateixes oportunitats, l’accés optar a formació bàsica i sòlida en el coneixement universal, així com l’accés a la cultura.
Per tot això exigim:
- La retirada immediata de l’ordre d’ordenació curricular.
- El blindatge orgànic d’aquells coneixements de les humanitats i les ciències, sense que els interessos productius del sistema hi pugui interferir.
Animem a tothom a seguir organitzant-se!