La Generalitat ha presentat un comunicat de premsa en què presenta les places a estabilitzar de totes les seves treballadores, basant-se en la Llei 20/2021 (Icetazo) que s’ha d’aplicar abans del 2025.
Pretenen convocar 59.000 places, de les quals només 39.000 seran per estabilitzar (i reduir el 35,5% de temporalitat actual, que ha d’arribar a un màxim del 8% segons la normativa europea), les 20.000 places restants seran per via ordinària d’oposicions. I ara el Govern de la Generalitat ens diu que de les 59.000 que es volen estabilitzar, 30.000 vacants són de docents.
El col·lectiu docent és el més nombrós de l’administració catalana (76.000 de 166.000, 45% del total) i gairebé la meitat està en situació de temporalitat (37.000 comptant les 7.000 places pendents d’adjudicació com a resultat dels darrers processos de selecció i 6000 del 8% de substitucions), de les quals més de 20.000 (calculem 25.000 aproximadament) estan en frau de llei per abús de temporalitat; és per això que Europa ha dit que s’ha d’acabar la injustícia i ho va deixar clar el 2019.
Fins aquí, tot quadra. El problema ve ara: com distribuiran les 30.000 places en els diferents processos d’estabilització?
L’anunci que de les 59.000 places, 26.000 seran per estabilitzar via concurs de mèrits ens fa saltar totes les senyals d’alarma en el col·lectiu docent. 26.000 places per a tota la plantilla de la Generalitat és clarament una xifra insuficient quan només de docents n’hi ha unes 25.000 en situació irregular. No quadra per enlloc. O no saben fer números o ens volen fer fora; sigui com sigui, representaria l’ERE més gran de la història del món laboral català.
El document diu que és “un punt de partida per codecidir, dins del marc legal d’aplicació, com el Govern afronta conjuntament amb els agents socials els processos d’estabilització i de reducció que s’han de dur a terme”, un engany més. La baremació de mèrits encara està per validar-se a Madrid, mitjançant la modificació del RD 276/2007, que s’espera ben poc que consideri a les persones que estan en abús de temporalitat. Així, des de CGT ensenyament exigim que al procediment de concurs de mèrits es contempli exclusivament l’experiència laboral.
Des de CGT Ensenyament, veiem, clarament, la proposta com a insuficient. El concurs de mèrits extraordinari i que serà històric ha de servir per acabar amb la injustícia que ha durat anys, i en molts casos, dècades, i exigim més de 20.000 places via concurs de mèrits que ha de ser restringit i de resultat cert.
Perquè així sigui, CGT Ensenyament exigim:
- Que es consideri la “Disposició Adicional Vuitena” de la Llei 20/2021 que diu “adicionalmente, los procesos de estabilización contenidos en la disposición adicional sexta incluirán en sus convocatorias las plazas vacantes de naturaleza estructural ocupadas de forma temporal por personal con una relación, de esta naturaleza, anterior al 1 de enero de 2016”, i per tant, que s’incloguin totes aquelles vacants que ocupin les persones que estiguin contractades de forma temporal d’abans del 2016.
- Que totes les places perfilades s’ofereixin dins del procés de concurs de mèrits.
El Govern d’ERC i Junts està intentant seduir amb cants de sirena i engrunetes el col·lectiu docent, que ara més que mai ha aconseguit unir-se per reivindicar la millora de l’educació pública (en declivi neoliberal des de fa anys) i denunciar la conselleria que està posant contra les cordes el sistema democràtic en política educativa. La nostra resposta a la seva proposta és clara: la trobem insuficient i, a hores d’ara, insultant. Més de 20.000 places docents a concurs de mèrits o espereu-nos de nou als carrers.
Perquè la lluita també educa. Perquè som aquí per exigir justícia. Cap interina al carrer: les que hi som, ens quedem! FIXESA REAL JA PER A TOTES LES ABUSADES.
CGT Ensenyament – Abril 2022