25 i 26 de gener, anem a la vaga. En defensa dels serveis públics! – Comunicats, reivindicacions, cartells, convocatòries, xerrades, assemblees

24 de gener

Catalunya Central. 9.15h. Pàrquing Correfour (Manresa). Trobada per baixar en cotxe a la mobilització d’infermeria a BCN.

El Vendrell. 10h. Concentració educativa. Rotonda Complex Educatiu del Vendrell. Av. Salvador Palau Rabassó.

25 de gener. BARCELONA.

MANIFESTACIÓ. 11h Plaça Sant Jaume fins al Parlament. Punt de trobada CGT: 10.40h, Sant Jaume, cantonada carrer del Bisbe

8.30h Sants Estació (Sortida Països Catalans) – Piquet matinal

9.30h Metro Drassanes. Piquet PINDOC

10h Hospital Clínic. Ens unim a la concentració de sanitat. Columna conjunta Clínic.

Autobusos des de Tarragona, Reus, Girona, Valls, El Vendrell, Lleida.

Catalunya Central. 9h. Estació RENFE Manresa. Trobada per baixar a la manifestació unitària de Barcelona

Penedès. Vilafranca del Penedès. 8h. Institut Eugeni d’Ors – 8.45h. CAP Plaça Penedès – 9.15h. RENFE Vilafranca del Penedès.

26 de gener. Mobilitzacions descentralitzades arreu el territori.

Concentracions als Serveis Territorials.

TARRAGONA. 10.30h Manifestació. Plaça dels Carros

GIRONA. 10.30h Manifestació. Plaça Pompeu Fabra.

CATALUNYA CENTRAL. 8.30h. Mobilització davant Serveis Territorials Educació. Carrer Vic 175. Manresa.

19h. Manifestació. Plaça Cristo Rei. Manresa.

LLEIDA.

8h. Piquets informatius al pont de la universitat-estació d’autobusos

10h. Concentració i encartellada als SSTT Educació (Pica d’Estats)

12h. Concentració i encartellada als SSTT Sanitat (Ricard Viñes).

BARCELONA.

7.30h. Plaça Francesc Macià (Plaça de les Lletres, Metro Santa Eulàlia). Cercavila reivindicatiu per l’Hospitalet de Llobregat

10h IMEB. Plaça Espanya.

12h. Concentració al Departament d’Educació.

28 de gener. BARCELONA. 11h Gran concentració a Plaça Sant Jaume.

La CGT prèvia consulta amb la seva afiliació, decideix convocar vaga els propers 25 i 26 de gener per la defensa dels serveis públics

Tal com vam anunciar des de la CGT abans de les vacances de Nadal, durant la primera setmana lectiva del gener hem estat realitzant un procés assembleari a tots els territoris. L’objectiu era decidir, amb tota l’afiliació, quin era el nostre posicionament davant el bloqueig continu que porta fent el Departament d’Educació a la mesa de negociació que es va acordar el setembre passat un cop es van aturar les mobilitzacions d’inici de curs. Des del Govern, sol s’ha mostrat la seva inoperància negociadora i una nul·la voluntat per tal de revertir algunes de les retallades que fa anys estan implementant i que els sindicats fa temps que estem denunciant.

Davant aquesta farsa, la nostra paciència s’ha acabat. Tot i que part de la nostra afiliació no veia suficient l’acord signat a principi de curs que significava un increment substancial de les plantilles, calculat això sí a la baixa, vam veure una escletxa perquè la negociació per aconseguir algunes de les reivindicacions que van motivar les grans mobilitzacions del curs passat, fossin reals al llarg d’aquest temps

En canvi, veiem que les coses continuen igual. No avancem cap al 6%, no es deroga el decret de plantilles, la democràcia als centres brilla per la seva absència, no s’acorden uns currículums que garanteixin l’accés al coneixement de tothom, no es redueixen ràtios, estem vivint un procés d’estabilització del personal docent i educatiu (concurs de mèrits i oposicions light) insuficient tant pel nombre de places com pels criteris que estan fent servir i que no garanteix la fixesa dels treballadors i treballadores en frau de llei. A més, al llarg de la negociació, no han estat escoltades cap ni una de les reivindicacions del Personal d’Atenció Educativa (PAE):  estabilització de totes les treballadores, augment de places i equips PAE,  nomenaments transparents, garantir cobrir totes les substitucions, reconeixement de les seves funcions, etc.

D’altra banda, sí que és cert que a ultimíssima hora des del Departament d’Educació es van despenjar amb una proposta. Aquesta, representava el reconeixement del primer estadi als 6 anys, i de manera successiva el segon i el tercer als 12 i als 18 anys,  però sense el reconeixement del deute i l’equiparació salarial per tot el professorat tècnic i mestres de taller a banda de la integració dels PTs al cos de professorat de secundària d’obligat compliment pel decret estatal 800/2022. Des de CGT no ho hem vist suficient, atès que manquen reivindicacions cabdals com la reducció de ràtios o la reducció d’hores lectives per majors de 55 anys. Així mateix, entenem que la proposta havia d’anar acompanyada d’altres mesures com garantir l’estabilitat de totes les interines en frau de llei, la millora en les condicions laborals del col·lectiu PAE, la derogació del Decret de plantilles i de direccions, la retirada dels nous currículums i una revisió del calendari, ja que exigim que el juliol quedi bloquejat sense dies d’obligació d’assistència al centre i que es contemplin els dies necessaris per a la preparació del curs.

Per tant, davant aquest escenari tan desolador hem volgut debatre i decidir, de la forma més àmplia possible, si tornem a convocar mobilitzacions contundents per assolir les demandes esmentades. I no sol ho hem fet amb la nostra afiliació, sinó que també vam fer una crida a impulsar assemblees als centres educatius i assemblees de zona i territori perquè debatessin al voltant de la necessitat o no del retorn a les mobilitzacions. 

Així, un cop fet el debat amb l’afiliació de CGT, amb treballadors i treballadores de tots els serveis territorials que tenim repartits per Catalunya (Ponent, Catalunya Central, Girona, Barcelona, els dos Vallès, Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre, Baix Llobregat, etc.) i també havent tingut en compte l’opinió de moltes assemblees de treballadores que s’han fet als centres educatius, des de la Federació d’Ensenyament de la CGT Catalunya, de manera unànime i contundent, hem decidit convocar la vaga del 25 i 26 de gener i afegint-nos així a la resta de sindicats educatius i de sanitat en les mobilitzacions per la defensa dels serveis públics.

Volem posar de rellevància també la importància d’encetar un cicle de mobilitzacions conjuntes amb tots els sectors públics en defensa d’una sanitat, educació i serveis socials 100% públics i en la reversió de totes les externalitzacions i privatitzacions que minven la qualitat dels serveis i precaritzen les treballadores i treballadors. A la vegada, fem una crida a tota la població a donar suport a les vagues i a sortir al carrer plegades per rescatar els serveis públics. Només amb la unió de tots els sectors i tota la ciutadania ho aconseguirem. 

Les vagues del curs passat ens van ensenyar que només tenim força quan l’exercim buidant les aules i omplint els carrers. Ara ens toca tornar-ho a demostrar. 

Els propers 25 i 26 de gener, LA CGT ENSENYAMENT ANEM A LA VAGA!

Entre totes, tot!

CGT ENSENYAMENT, gener del 2023

Autobusos

🚌 Girona ➡️ BCN
📍 9h Estació d’autobusos
🔗 Reserva: Bizum 10€ al 664037924

🚌 Lleida ➡️ BCN
Parades: Mollerussa, Tàrrega i Cervera
📍 7:45h Camps Esports
🔗 Reserva: https://ja.cat/goXyL

🚌 Reus ➡️ BCN
📍 8:45h Av. Sant Jordi
🔗 Reserva: https://ja.cat/uY1W9

🚌 Tarragona ➡️ BCN
📍 8:45h Camp de Mart/Portal del Roser
🔗 Reserva: https://ja.cat/uY1W9

🚌 Valls ➡️ BCN
📍 8:45h Estació d’autobusos
🔗 Reserva: https://ja.cat/uY1W9

🚍AUTOBÚS A LA MANI de Barcelona el 25G des de Lleida

5 euros anar i tornar
📅dimecres 25 gener: 7:45h Camps Esports

✅Parades. Mollerussa, Tàrrega i Cervera

🕓Tornada 15:30 h

Formulari d’inscripció BUS

⚠️En LLUITA PER LA PÚBLICA ‼️

Cartells

Serveis mínims

Dependències administratives de la seu central i dels serveis territorials del  Departament d’Educació: 

-Personal directiu: Una persona per cada unitat orgànica 

-Servei d’informació i atenció ciutadana: Dues persones 

Centres educatius: 

Una persona de l’equip directiu per cada centre. S’entén com a tal alguna de les  persones següents: el/la director/a, el/la coordinador/a pedagògic/a, el/la cap d’estudis  o el/la secretari/ària. En el cas de les llars d’infants, un membre del claustre. A més de les persona esmentades: 

Per a l’ensenyament infantil, de primària i secundària (de 3 a 16 anys): un docent per  cada 3 unitats o aules. 

Per a l’educació especial (de 3 a 16 anys): 50% de les plantilles dels centres. Per a les llars d’infants: 50% de les plantilles. 

Per al complex educatiu de Tarragona: 50% del personal de menjador i cuina, una  persona de manteniment per torn i manteniment del servei habitual en infermeria, vigilància i el torn de nit dels tutors. 

50% del personal de monitoratge de menjador, del servei de cuina, del servei  d’acollida, del servei d’extraescolars i del servei d’atenció a l’alumnat amb necessitats  educatives especials per garantir les activitats del lleure educatiu i sociocultural en les  escoles bressol, en els centres d’ensenyament infantil, primària, secundària i centres  d’educació especial. 

La direcció dels centres, un cop escoltat el Comitè de Vaga, ha de determinar el personal  estrictament necessari per al funcionament dels serveis mínims que estableix l’article  anterior, exclòs el del Comitè de Vaga. Aquests serveis mínims els ha de prestar,  preferentment, si n’hi ha, el personal que no exerceixi el dret de vaga. La direcció dels  centres s’ha d’assegurar que les persones designades per fer els serveis mínims rebin  una comunicació formal i efectiva de la designació.

Està convocat:

  • Personal docent funcionari i interí del Departament d’Educació de la Generalitat  de Catalunya. 
  • Personal laboral destinat en centres i serveis educatius del Departament  d’Educació de la Generalitat de Catalunya. 
  • Personal docent, funcionari i interí, i personal laboral, amb destinació en centres  educatius de titularitat i gestió del Departament de Justícia de la Generalitat de  Catalunya. 
  • Personal docent i laboral amb destinació a les llars d’infants de titularitat de la  Generalitat de Catalunya i de titularitat municipal a Catalunya. 
  • Personal docent, funcionari, interí i laboral, de centres de titularitat municipal a  Catalunya. 
  • Personal del lleure educatiu i sociocultural amb treball assignat als centres  educatius de Catalunya

Reivindicacions:

  • Reclamació d’un sistema educatiu 100% públic i la calendarització de la supressió del  sistema concertat sufragat amb fons públics. 
  • Reclamació que la inversió mínima en educació pública per part del Departament d’Educació sigui del 6% del PIB.
  • Estabilització real del personal interí i pacte d’estabilitat per tal que les persones que quedin en frau de llei després dels processos de concurs de mèrits i oposició puguin accedir a un lloc de treball. 
  • Retirada de l’ordre de calendari escolar. 
  • Eliminació de les retallades aplicades que afecten directament les condicions laborals del personal docent. Recuperació del poder adquisitiu dels treballadors i treballadores de l’educació pública amb retorn de reconeixement de sexennis i reconeixement del deute.  
  • FP Pública i de qualitat. Equiparació salarial del professorat tècnic FP, amb  retroactivitat per a funcionaris i interins des de l’acord al Parlament l’abril del 2019. -Retirada del Decret de Plantilles (39/2014) per garantir un sistema de funcionament  públic. 
  • Reducció de ràtios estructurals, sense que aquest fet impliqui cap tancament de grups  a la pública. 
  • Processos de concurs de trasllats de personal docent transparents que incloguin l’oferta de la totalitat de les places vacants. 
  • Retorn al caràcter lectiu de les dues hores de reducció al personal major de 55 anys. -Incorporació de personal sanitari als centres educatius. 
  • Increment del personal d’atenció directa a l’alumnat. 
  • Internalització dels serveis actualment externalitzats que afectes les funcions dintre  dels centres educatius i aturada de tots els processos d’externalització de serveis relacionats amb el sistema educatiu públic. 
  • Augment de places de tècniques especialistes d’educació infantil (TEEI) i personal PAE  per incorporar les 90 Tècniques especialistes en educació infantil en frau de llei, que  després del procés del concurs de mèrits han quedat fora per garantir una educació  pública, inclusiva i de qualitat. 
  • Incorporació d’un equip PAE a cada centre educatiu ordinari (TEEI, TIS, EEE, AEE). -Reconeixement de la tasca del personal PAE com a funció educativa atès que el  col·lectiu fa suport a la docència i realitza tasques educatives.  
  • Traspàs de la gestió del personal PAE de Funció Pública (Subdirecció General  d’Administració i Serveis) al Departament d’Educació (Subdireció general de professorat  i centres públics. Aquest canvi de dependència és rellevant per reconèixer les tasques  del col·lectiu PAE com a funció educativa, ja que aquest col·lectiu té assignades  funcions educatives i no pas administratives. 
  • Substitució de les incapacitats laborals que afectin el personal PAE amb independència  de la durada de la baixa i cobertura de les substitucions de les places en situació de  reduccions de jornada.  
  • Processos de nomenament del col·lectiu PAE amb garanties de transparència. -Processos d’adjudicació de places del personal PAE amb possibilitat de triar ciutat,  població o escoles específiques. 
  • Assumpció de responsabilitat del Departament en la defensa de la immersió lingüística  i cobertura legal de tot el personal dels centres 

Respecte educació 0-3: 

  • Reconeixement, regulació i responsabilitat de l’etapa per part del Departament  d’Educació.  
  • Finançament suficient i equitatiu per part de la Generalitat. 
  • Gestió directa de tots els serveis de totes les escoles bressol i llars d’infants públiques. -Creació de places públiques suficients en relació a la demanda de la població, planificat  amb un mapa escolar real.  
  • Elaboració d’un nou Decret que reguli l’etapa del 0-3, establint uns mínims d’obligat  compliment per tot el territori. 
  • Ràtios dignes. Actualment tenim 0-1 any 8 / 1-2 anys 13/ 2-3 anys 20, i les  recomanacions europees són de 4 / 6 i 8. 
  • Jubilació als 60 anys. 
  • Garantir la possibilitat d’adaptar el lloc de treball quan sigui necessari. -Dotar de més personal les escoles, augmentant la plantilla de mestres i dotant de  consergeria tots els centres.  
  • Substitucions des del primer dia. 
  • Més hores de coordinació i gestió per tal de poder garantir un model real de qualitat  basat en la democràcia de centres i el debat pedagògic.  
  • Personal qualificat per garantir que l’escola sigui inclusiva i poder dur a terme  l’acompanyament i el suport necessari a tots els infants amb NESE. 
  • Finançament per oferta formativa adequada a l’etapa educativa.  

Respecte del lleure educatiu: 

  • Internalització dels serveis externalitzats: menjador, persones vetlladores, suport  educatiu, etc.  
  • Equiparació salarial amb l’administració pública.. 
  • Compactació de jornades al lleure educatiu (15 hores mínimes per monitores i jornada  completa per vetlladores). 
  • Pujada salarial immediata i retroactiva d’acord amb l’IPC. Clàusules de revisió  automàtica al conveni del lleure. 

Procés negociació. Propostes departament

PROPOSTA DEPARTAMENT DESEMBRE PROPOSTA DEPARTAMENT GENER
Reconeixement dels estadis el desembre del  2023 -Assoliment del primer estadi als 6 anys -Reconeixement del primer estadi a totes les  persones que ho sol·licitin i tinguin de 6 a 9 anys  de serveis prestats.  -Reconeixement del segon estadi a les persones  que tinguin entre 12 i 15 anys de serveis prestats.NOVETAT: Reconeixement estadis el novembre del  2023 -Assoliment del primer estadi als 6 anys -Reconeixement del primer estadi a totes les  persones que ho sol·licitin i tinguin de si a 9 anys de  serveis prestats  – NOVETATS -Les persones que tinguin 18 anys de serveis  prestats poden sol·licitar el reconeixement del  tercer estadi a partir del moment en què compleixin  aquest requisit. –Reconeixement del deute El Departament d’Educació i pel que fa a les  quantitats no percebudes des de la publicació de  l’Acord GOV/29/2012, de 27 de març, d’aplicació de  mesures excepcionals en matèria de personal  docent no universitari dependent de la Generalitat  de Catalunya durant el període 2012-2015 i fins el  desembre de 2023, se’n disposarà el seu retorn, un  cop hi hagi disponibilitat pressupostària adient.
Proposta integració dels Professors Tècnics d’FP  al Cos de Professors d’Ensenyaments Secundari: Integració del cos PT (professorat tècnic) d’FP  amb equiparació salarial. Això implica que  aplicarien l’equiparació salarial al PT interí que  tingui la titulació universitària amb efectes  retroactius des del 19 de gener de 2021Proposta integració dels Professors Tècnics d’FP al  Cos de Professors d’Ensenyaments Secundari: (NO  HI HA NOVETATS EN AQUEST APARTAT) L’any 2023 integració del Professorat Tècnic de  Formació Professional (PT) al cos de Professorat  d’Ensenyaments Secundari (PS) i equiparació  salarial amb efectes de l’entrada en vigor de la  LOMLOE. Presentació de l’esborrany de  convocatòria de la integració de PT a PS el mes de març de 2023, que inclogui tant interins com  funcionaris, amb titulació universitària. Publicació  de la convocatòria durant el mes d’abril de 2023.  Habilitar una aplicació informàtica per tal que els  aspirants no hagin de presentar la titulació si  aquesta ja consta a l’ATRI. Pagament dels  endarreriments a la nòmina del mes de setembre de  2023.
NOVETAT (Aquesta proposta respon a una  reclamació sindical que respon al que sempre hem  exigit: igual feina, igual salari) Proposta d’equiparació salarial al personal docent  del cos de professors tècnics d’FP i del cos de  mestres de taller d’arts plàstiques i disseny Establir un complement retributiu per al  professorat del cos de professors tècnics d’FP que  no es puguin integrar al cos de professors  d’ensenyament secundari per motiu de la seva  titulació amb efectes de l’1 de gener de 2023.  – Establir un complement retributiu per al  professorat del cos de mestres de taller d’arts  plàstiques i disseny equiparable a les retribucions  que perceben els docents del cos de professors  d’arts plàstiques i disseny amb efectes de l’1 de  gener de 2023.
Retorn de les dues hores lectives a majors de 55 anys a partir del curs 2024-2025 No hi ha hagut cap canvi sobre aquesta proposta
EL DEPARTAMENT NO FA CAP PROPOSTA DE LES SEGÜENTS DEMANDES
Negociació del calendari Exigim que el juliol quedi bloquejat sense dies d’obligació d’assistència al centre i que es contemplin els  dies necessaris per la preparació del curs.
Pacte d’estabilitat per al personal que romangui en frau de llei després dels processos d’estabilització
Reivindicacions PAE
Reivindicacions lleure

Vaga. Drets i deures