Des de la secció d’Ensenyament de CGT Catalunya Central volem fer pública la nostra disconformitat amb les instruccions per al desenvolupament de l’acció educativa i l’avaluació del tercer trimestre, donades des del Departament d’Ensenyament en data del 21 d’abril del 2020.
Exposem i denunciem que:
. Les directrius del Departament, segueixen en la línia de la confusió des de l’inici de la pandèmia i acaben abocant a la màniga ampla de l’autonomia de centres.
>L’autonomia de centres ha comportat que:
- la responsabilitat de gestionar les dificultats que s’estan donant en l’alumnat i les famílies, depengui de la voluntat i del criteri de les direccions i els docents.
- cada centre interpreti com més l’interessa les instruccions del Departament: qüestions acadèmiques; classes telemàtiques, hores de dedicació de l’alumnat, obligatorietat o no de fer aquestes tasques, etc.
- s’hagi generat un abisme de diferències entre els centres educatius. Afavorint les escoles concertades, i menystenint la feina dels centres que treballen amb una línia pedagògica que no passa per tenir als i les alumnes hores davant dels ordinadors.
- que molts centres incompleixen la directriu de no seguir el currículum, donada pel mateix departament.
- desaparegui l’educació inclusiva per la que totes treballem.
>Les directrius del Departament en relació a l’avaluació del tercer trimestre:
Després d’omplir-se la boca de “l’avaluació de caràcter formativa i formadora”; de l’acompanyament emocional i les necessitats dels infants i joves. Finalment resulta que:
. el que es demana als docents és una avaluació qualificadora; amb notes, retorns de les produccions dels alumnes, avaluació per dimensions,…
El mateix departament d’Educació en el seu document de directrius ho deixa molt clar:
- “ Identificar les competències assolides pels i les alumnes en el marc de les seves diferències individuals”
- “L’avaluació també ha de permetre a l’alumnat i als i les docents la identificació de les dificultats del procés d’aprenentatge, i trobar estratègies per superar-les”.
- “…en la darrera sessió d’avaluació s’haurà de valorar el grau d’assoliment de les competències pròpies de cada àmbit agrupades en dimensions i el resultat global de l’àrea de cada alumne o alumna.”
>Recursos i acompanyament a l’alumnat
. encara no s’ha garantit que tot l’alumnat pugui tenir accés a les propostes de treball dels centres. I això fa que s’estigui oblidant una part de la població; evidentment la més desfavorida i la que més està rebent les conseqüències d’aquesta crisi.
. no es tracta que els infants i joves tinguin ordinadors, sinó que tinguin també un context que els acompanyi per gestionar tot el que suposa aquest temps de pandèmia. I per tant, entenem que és evident que no és un context adequat per sumar-li hores de tasques davant d’un ordinador, ni per sobrecarregar-los amb l’exigència de ser qualificats.
. com a docents que creiem en la nostra feina, defensem el dret dels infants i els joves a poder rebre l’atenció necessària que requereix un context com l’actual. Per això defensem:
- que el tercer trimestre no pot ser avaluat, tal i com demana el Departament d’Educació.
- un seguiment i acompanyament de l’alumnat que ho necessiti, així com propostes d’activitats i tasques no obligatòries fins a finalitzar el curs.