Correspon a les direccions dels centres educatius afectats aplicar aquesta reducció d’una hora lectiva a tot el personal docent amb efectes d’1 de gener de 2023: 18 hores lectives per al professorat d’ensenyament secundari i de règim especial, i 23 hores lectives al col·lectiu de mestres.
Aquesta mesura implica la recuperació d’un dret laboral per a tots els i les docents. La reducció no ha d’afectar el còmput global d’horari fix de permanència als centres.
El document detalla els aspectes que cal garantir, propostes organitzatives i què es pot demanar a nivell de plantilla.
Aquestes orientacions han sorgit del treball conjunt amb les direccions dels centres, per facilitar la tasca i garantir el menor impacte pedagògic possible.
Els nomenaments començaran al desembre.
ACORD GOV/263/2022, de 6 de desembre, pel qual s’autoritza l’ampliació de la plantilla de personal docent del Departament d’Educació i es modifica l’Acord GOV/60/2012, de 26 de juny.
Calendari
Les peticions d’especialitat s’han de tramitar mitjançant el tècnic o tècnica de plantilles dels serveis territorials corresponents o, si escau, del Consorci d’Educació de Barcelona. Les sol·licituds no es podran fer a través de la PLD, atès que estarà bloquejada pel concurs de trasllats d’àmbit estatal.
El calendari és següent:
– Del 25 d’octubre al 16 de novembre, ambdós inclosos: demanda de les especialitats per part de l’equip directiu al tècnic o tècnica de plantilles dels serveis territorials o Consorci d’Educació de Barcelona.
– A partir del 12 de desembre: nomenaments telemàtics, amb efectes d’1 de gener de 2023.
Orientacions
Per a mestres d’escoles, centres d’educació especial i centres de formació d’adults
a) Aspectes que cal garantir
– S’ha de mantenir l’assignació de les hores d’especialitat del personal especialista. – Cal mantenir l’assignació de tutories.
– S’ha de prioritzar el suport a l’educació infantil i al cicle inicial.
– Cal prioritzar l’atenció a les aules amb infants amb especials necessitats d’atenció educativa.
b) Propostes organitzatives
– Cal cobrir els desdoblaments i/o els suports amb les noves dotacions. – S’han de redistribuir les hores lectives de l’esbarjo.
– Cal redistribuir hores de codocència en franges globalitzades.
c) Què es pot demanar de plantilla
– Cal prioritzar les mitges jornades ja nomenades al centre i passar-les a jornada sencera.
– Cal prioritzar que les substitucions passin a cobrir les vacants per a tota la resta del curs. Es poden proposar especialistes a mitja jornada en cas que sigui imprescindible.
Davant de qualsevol dubte en relació amb la petició d’especialitats, dobles especialitats i provisió, cal contactar amb el Servei de Personal Docent dels serveis territorials o, si escau, del Consorci.
Per a professorat d’instituts i centres de formació d’adults
a) Aspectes que cal garantir
– Cal mantenir l’assignació de tutories.
– S’ha de prioritzar el suport a l’educació secundària obligatòria.
– S’ha de prioritzar l’atenció a les aules amb alumnes amb especials necessitats d’atenció educativa.
– Cal vetllar perquè la redistribució de matèries impliqui els canvis mínims a l’equip docent de cada curs.
– En matèries que imparteixen dos docents, cal vetllar per la coordinació entre ells. – Cal tenir en compte totes les especialitats que té reconegudes el personal docent.
b) Propostes organitzatives
– Cal redistribuir prioritàriament aquelles propostes que impliquin una càrrega lectiva menor (speakings, laboratori, desdoblament d’una hora, cotutoria…).
– Cal assignar les optatives trimestrals o quadrimestrals a docents diferents. – S’han de redistribuir les hores de codocència en projectes o treballs de síntesi.
– Cal segmentar les matèries de 4 hores o 3 hores (que passin a 3 + 1 o 2 +1) i vetllar per a la coordinació pedagògica entre els dos docents implicats.
c) Què es pot demanar de plantilla
– Cal prioritzar les mitges jornades ja nomenades al centre i passar-les a jornada sencera.
– Cal prioritzar que les substitucions passin a cobrir les vacants per a tota la resta del curs. Es poden proposar especialistes a mitja jornada en cas que sigui imprescindible.
Davant de qualsevol dubte en relació amb la petició d’especialitats, dobles especialitats i provisió, cal contactar amb el Servei de Personal Docent dels serveis territorials o, si escau, del Consorci.
Per a mestres i professorat d’instituts escola
a) Aspectes que cal garantir
– Cal mantenir l’assignació de les hores d’especialitat del personal especialista, en l’etapa d’educació infantil i primària.
– S’ha de mantenir l’assignació de tutories.
– Cal prioritzar el suport a l’educació infantil i al cicle inicial.
– S’ha de prioritzar l’atenció a les aules amb infants amb especials necessitats d’atenció educativa.
– Cal vetllar perquè la redistribució d’àrees i matèries impliqui els mínims canvis a l’equip docent de cada curs.
– En matèries que imparteixen dos docents cal vetllar per la coordinació entre ells. – Cal tenir en compte totes les especialitats que té reconegudes el personal docent.
b) Propostes organitzatives
– S’han de cobrir els desdoblaments i/o els suports amb les noves dotacions. – Cal redistribuir hores de codocència en franges globalitzades.
– Cal redistribuir les hores lectives de l’esbarjo.
– S’han de redistribuir prioritàriament aquelles propostes que impliquin una càrrega lectiva menor (speakings, laboratori, desdoblament d’una hora, cotutoria…).
– Cal assignar les optatives trimestrals a docents diferents.
– S’han de redistribuir les hores de codocència en projectes o treballs de síntesi.
c) Què es pot demanar de plantilla
– Cal prioritzar les mitges jornades ja nomenades al centre i passar-les a jornada sencera.
– Cal prioritzar que les substitucions passin a cobrir les vacants per a tota la resta del curs. Es poden proposar especialistes a mitja jornada en cas que sigui imprescindible.
– Davant de qualsevol dubte en relació amb la petició d’especialitats, dobles especialitats i provisió, cal contactar amb el Servei de Personal Docent dels serveis territorials o, si escau, del Consorci.
Marc normatiu de referència
– Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.
– Decret 39/2014, de 25 de març, pel qual es regulen els procediments per definir el perfil i la provisió dels llocs de treball docents.
– Resolució per la qual es fixen els criteris generals i el procediment per a la confecció de les plantilles de professorat de les escoles per al curs 2022-2023 i de supressió o transformació dels llocs de treball docents.
– Resolució per la qual es fixen els criteris generals i el procediment per confeccionar les plantilles de professorat dels instituts per al curs 2022-2023 i de supressió o transformació dels llocs de treball docents.
– Acord de Govern (en tramitació).
– Modificació de les resolucions per la qual es fixen els criteris generals i el procediment per a la confecció de les plantilles de professorat en escoles i en instituts, amb efectes de l’1 de gener de 2023.
– Modificació dels Documents per a l’organització i la gestió dels centres (DOIGC).