CGT Ensenyament davant l’inici de curs 2008-09
La Federació d’Ensenyament de la CGT de Catalunya situa com a temes més conflictius en aquest inici de curs: el projecte de Llei d’Educació de Catalunya (LEC), els Espais de Benvinguda Educativa (EBE) i la posada en marxa de projectes (zones educatives experimentals, decret de batxillerat…) que s’avancen a l’aprovació parlamentària de la Lec i deixen en evidència l’actitud autoritària i unilateral del Departament.
El projecte de LEC, aprovat pel Govern i presentat al Parlament, situa els centres públics en condicions de subsidiarietat respecte dels privats concertats (que rebran més diners públics sense cap obligació ferma de gratuïtat ni de distribució equilibrada de l’alumnat amb necessitats educatives) i consolida un model educatiu segregador; amplia les possibilitats de concertació i privatització dels ensenyaments no obligatoris i dels serveis educatius; sota la cara amable de l’autonomia de centres encobreix la competitivitat entre els centres i la implantació de categories en funció de projectes i resultats; front al model de treball en equip i la participació de la comunitat educativa s’imposa un model jeràrquic en el qual les direccions hauran d’adoptar models empresarials i tindran un poder discrecional; i, introdueix mecanismes que desregularitzen les condicions de treball del professorat de la pública: doble via de contractació de substituts, procediments de provisió especial, major ventall salarial, complements de productivitat, retribucions a criteri de les direccions…
CGT Ensenyament volem l’equitat i l’excel•lència del sistema educatiu públic: ràtios inferiors, més desdoblaments, més professorat per l’atenció de l’alumnat, oferta pública efectiva, gestió democràtica i participativa dels centres, gratuïtat real dels centres públics… i una inversió pública del 6% del PIB català.
CGT Ensenyament treballarà amb totes les organitzacions sindicals de professorat i d’estudiants i altres organitzacions de la comunitat educativa i socials que vulguin per mostrar el rebuig a aquesta llei i fer palès al Govern i al Parlament el descontentament respecte d’aquesta Llei entre el professorat, els estudiants i bona part de la societat. Des de CGT Ensenyament impulsarem una vaga del sector a finals d’octubre o principis de novembre i un calendari de mobilitzacions posteriors.
CGT Ensenyament també critica en aquest inici de curs:
– la posada en marxa dels EBEs a Vic i Reus, que tot i les modificacions respecte dels projectes inicials considerem una mala pràctica educativa i una forma de contribuir als ghettos socials;
– el fet que la meitat dels IES que el curs passat ofertaven batxillerat nocturn hagin estat obligats a no matricular nou alumnat de 1r de batxillerat;
– la incorporació als centres educatius, en horari escolar, de serveis educatius privats per fer tallers amb l’alumnat desplaçant professorat i modificant programacions (pla experimental Sant Cosme, El Prat)
– el gran nombre de barracots escolars als centres públics i les obres no finalitzades abans de l’inici de curs, no obstant s’obliga a professorat i alumnes a començar per fer veure una suposada normalitat;
– el desplaçament de gairebé 300 interins/es als quals se’ls havia fet nomenament per dos cursos i la manca de cobertura de certes vacants i substitucions.
Barcelona, 15 de setembre de 2008