El departament d’Ensenyament impulsarà una doble titulació d’ESO que permetrà als alumnes examinar-se tant de la revàlida necessària per accedir al batxillerat com de la revàlida necessària per accedir a la formació professional. La directora general d’Educació Secundària i Batxillerat, Teresa Pijoan, ha avançat a Catalunya Ràdio i després ha confirmat a l’ARA que aquesta mesura evitarà que els alumnes hagin d’escollir al final del tercer curs d’ESO –”prematurament”– si volen estudiar FP o batxillerat, una decisió que promouria a les escoles una segregació entre les dues línies formatives. Pijoan confia que el màxim nombre possible d’alumnes opti per graduar-se per aquesta tercera via oberta pel departament. “El que estem fent és mirar de no perdre res del sistema que ja tenim”, ha assegurat Pijoan a l’ARA.
El departament d’Ensenyament, a través de la directora general d’Educació Secundària i Batxillerat, ha anunciat una resposta al reial decret de currículum de la secundària i el batxillerat del ministeri d’Educació, Cultura i Esports aprovat el divendres 26 de desembre. A través d’aquest decret, que forma part de la LOMQE, els alumnes han d’escollir després de tercer d’ESO si voldran estudiar FP o batxillerat.
Pijoan ha explicat que la conselleria, acollint-se a una escletxa que ja contempla l’articulat de la LOMQE, impulsarà la doble titulació dels alumnes d’ESO. És a dir, des del departament s’intentarà que el màxim nombre possible d’estudiants a finals de tercer optin per la doble titulació.
Això a la pràctica implicarà que els alumnes d’ESO de Catalunya hauran de cursar dues assignatures més i al final del quart curs de l’educació secundària podran fer tant la revàlida per accedir al batxillerat com la revàlida per accedir a la FP. Però tots continuaran estudiant junts fins al final de la formació obligatòria.
En declaracions a Catalunya Ràdio, Pijoan ha detallat que ja estan “dissenyant un itinerari formatiu” perquè puguin fer aquestes dues revàlides. És també una estratègia per evitar una “segregació prematura” que obriria dues línies als centres diferenciades entre els alumnes que aspiren a ser universitaris i els que volen una formació professional.
Això també podria acabar afeblint la formació bàsica que reben els estudiants que volen anar a la FP, que entren en un curs menys ambiciós que els que volen a anar a batxillerat, i, en conseqüència, també la qualitat de la mateixa FP. “Això no ens ho podem permetre”, ha avisat.
Per aquesta raó, la directora general ha deixat clar que l’objectiu de la conselleria serà intentar que la majoria dels estudiants catalans esculli al final del tercer d’ESO aquesta doble titulació i elevar a un caràcter “general” aquesta modalitat curricular que la LOMQE preveu només amb caràcter “excepcional”.