- 1. Exigim el 6% del PIB per a l'educació PÚBLICA
- 1.1 Educació inclusiva per a tothom: dret a una educació de qualitat per a les classes populars
- 1.2 Recursos per aquelles que tirem endavant l’educació del país
- 2. Recuperació de la democràcia als centres educatius
- 3. Formació Professional (FP): prioritzar la formació per davant de l’explotació laboral i defensa de l’educació de les persones adultes
- 4. Per un nou decret pel 0-3. Enfortim i estenem la lluita de les escoles bressol
- 5. Estabilització del personal interí
- 6. Currículums emancipatoris
- 7. Educació laica: fora la ingerència de l’església a les escoles
- 8. Trencament dels concerts publicoprivats i no a la mercantilització de l’educació
- 9. Fi de la presència policial als centres educatius
- 10. Programa Sensei: una lluita per la dignitat docent
Aquest curs 24-25 ha començat amb un canvi de Govern i de consellera d’Educació. Des de CGT Ensenyament, som plenament conscients que aquest nou executiu, ni el nomenament d’Esther Niubó com a consellera, no significaran millores automàtiques en la qualitat de l’educació pública o en les condicions laborals del personal docent. No es preveu una inversió immediata del 6% del PIB a l’educació pública, ni una reducció de ràtios, la fi dels tancaments de centres o la derogació dels decrets autoritaris que minen la qualitat democràtica dels centres educatius. En canvi, tot apunta a la continuació d’un model que perpètua i profunditza la mercantilització de l’educació, transformant les escoles en aparadors de projectes educatius naïfs centrats únicament en el màrqueting, esdevenint un magatzem d’alumnes sense abordar les necessitats reals del sistema educatiu.
Davant d’aquesta situació, des de la CGT Ensenyament, reafirmem el nostre compromís amb la defensa d’una educació pública, inclusiva i de qualitat. A continuació, detallem els nostres eixos de lluita per aquest curs.
1. Exigim el 6% del PIB per a l’educació PÚBLICA
1.1 Educació inclusiva per a tothom: dret a una educació de qualitat per a les classes populars
El nostre sistema educatiu ha d’estar preparat per atendre la diversitat i garantir una educació inclusiva per a tothom. Un 15% de la població és migrant, i és fonamental que aquests infants tinguin el mateix accés a una educació de qualitat, adaptada a les seves necessitats i que vetlli pels seus drets.
- Educació inclusiva real: cal revertir les eliminacions de recursos als centres d’educació especial i reforçar els suports a les escoles ordinàries per garantir la plena inclusió de tot l’alumnat, independentment de les seves condicions.
- Increment de personal docent i de suport: perquè la inclusió sigui efectiva, cal un increment significatiu de personal educatiu, tant docent com de suport, per atendre adequadament la diversitat de l’alumnat, especialment aquell amb necessitats educatives especials o d’origen migrant.
- Aturar els tancaments de grups a l’escola pública: reclamem la preservació i ampliació de grups a l’educació pública. Volem un sistema educatiu plenament públic que elimini els concerts educatius que només afavoreixen l’aprofundiment de les desigualtats.
- Reducció de ràtios: necessitem aules amb menys alumnes per garantir una atenció adequada i una educació inclusiva i personalitzada que respongui a les necessitats de l’alumnat.
1.2 Recursos per aquelles que tirem endavant l’educació del país
Els mals resultats de les proves PISA no es revertiran amb més càrrega per al personal educatiu o mesures aïllades. Per millorar l’educació, calen recursos i inversions que vagin directament a l’ensenyament públic. El dret a una educació de qualitat està estretament vinculat als drets laborals del personal docent: són dues cares de la mateixa moneda. El bon desenvolupament de la tasca educativa requereix que les treballadores de l’educació no es vegin ofegades contínuament en el mar de la precarietat que abasta tota la nostra societat.
- Condicions laborals dignes: per garantir la qualitat educativa, el personal docent ha de tenir unes condicions de treball adequades. Les docents catalanes són les pitjor remunerades de tot l’Estat espanyol, i la reversió de les retallades és una necessitat urgent.
- Reclassificació del personal PAE: reclamem la reclassificació del Personal d’Atenció Educativa (PAE) segons la seva titulació, així com el reconeixement adequat de la seva tasca.
- Internalització del personal externalitzat: vetlladores, personal de cuina, neteja, monitoratge i altres serveis han de ser integrats dins del sistema públic. No volem que es lucrin empreses privades a costa de l’escola pública.
- Prevenció de riscos laborals: insistim en la necessitat de reforçar la prevenció de riscos laborals, especialment en l’àmbit psicosocial, per tal de garantir un entorn de treball saludable per a tot el personal.
Per això, continuem amb la campanya de recollida de signatures per fer efectiu el pla de xoc contra l’emergència educativa (https://ja.cat/ZLF3M).
2. Recuperació de la democràcia als centres educatius
Els decrets de plantilles, direccions i autonomia de centres han erosionat la democràcia interna als centres educatius. L’autocensura, la por a represàlies i l’increment de baixes per ansietat són conseqüències d’un model privatitzador i jeràrquic que ha minvat la col·laboració i la solidaritat dins de la comunitat educativa. Des de la CGT, continuarem lluitant per recuperar el poder dels claustres i els consells escolars, i per construir centres educatius on la democràcia interna sigui una realitat.
Per això el curs passat CGT Ensenyament vam publicar la Guia de Democràcia als Centres on plasmem esquerdes legals i propostes organitzatives per recuperar el poder dels claustres i els consells escolars i tenir una comunitat educativa viva i cohesionada que permeti construir entre totes l’escola que volem.
Enguany volem impulsar aquesta campanya arreu del territori amb cursos de formació, xerrades i tallers a centres. Tanmateix, explorarem totes les vies per derogar el decret de plantilles, decret que mina els principis de la funció pública i d’horitzontalitat. Les adjudicacions d’estiu d’enguany i les conseqüències que estem patint amb milers de docents fent matèries que no els pertoquen fan preveure un conflicte si no suprimeixen els perfils i el decret de plantilles. Cal organitzar-nos com a professorat i pressionar perquè surtin totes les places a concurs de trasllat i a les adjudicacions d’estiu.
3. Formació Professional (FP): prioritzar la formació per davant de l’explotació laboral i defensa de l’educació de les persones adultes
L’increment d’hores de pràctiques, la supressió de formació en drets laborals i la introducció d’un model d’FP dual que afavoreix l’explotació empresarial són exemples dels impactes negatius de la nova llei d’FP. Des de CGT, combatem aquest model que posa per sobre els interessos empresarials en detriment de la formació i drets laborals de l’alumnat.
Des de la CGT estem treballant en l’àmbit estatal i autonòmic per combatre l’embat empresarial i explotador que suposa la nova llei de l’FP.
L’educació de les persones adultes és un sector abandonat pel Departament d’Educació. Necessitem ampliació de centres, plantilles amb suficient personal que permetin ofertes educatives flexibles, que arrelin i puguin donar resposta a les necessitats reals de la societat i garanteixi el dret a l’educació al llarg de la vida.
4. Per un nou decret pel 0-3. Enfortim i estenem la lluita de les escoles bressol
Ja fa temps que la secció de bressol de la CGT lluita pel reconeixement de l’etapa i la millora de les condicions per a infants i educadores. A l’Ajuntament de Barcelona s’ha aconseguit el desenvolupament de la categoria B funcionarial, però encara queden moltes qüestions per revertir i millorar: disminució de ràtios, adaptacions del lloc de treball a partir dels 55 anys i establiment d’una xarxa íntegrament pública d’escoles bressol, són les fites que s’aconseguiran amb l’eixamplament de la xarxa pel 0-3 que continuarem enfortint.
5. Estabilització del personal interí
La CGT ha liderat la lluita per l’estabilització del personal interí, aconseguint la modificació de la llei 20/21 i l’estabilització de milers de treballadores. Tot i això, la llei ha deixat fora moltes persones amb anys d’experiència. Continuarem lluitant, tant jurídicament com d’organització a peu de carrer. Les que hi som ens quedem!
6. Currículums emancipatoris
El 2022, amb la publicació de l’esborrany dels nous currículums i el desori i indignació que va suposar, vam publicar una primera crítica al procediment i a l’esborrany.
Reclamem un currículum educatiu que esdevingui una eina d’emancipació per a la classe treballadora. L’educació ha de ser un instrument per fomentar el pensament crític i l’autonomia de l’alumnat, no una eina per perpetuar el sistema de producció capitalista basat en la meritocràcia. El model educatiu actual sovint promou una infantilització de l’alumnat i una visió acrítica dels problemes socials, allunyant-lo de la realitat.
Impulsem la reflexió pedagògica i la pressió social per aprofundir aquesta crítica i treballar una proposta de currículums consensuats que recullin les inquietuds i necessitats de l’alumnat quant a fer possible l’accés al coneixement de tothom.
7. Educació laica: fora la ingerència de l’església a les escoles
Part del nostre ADN és advocar per una educació laica. Hem fet diverses campanyes per suprimir la religió de les escoles, denunciant la discriminació laboral d’escoles de l’opus, denunciant la separació de l’alumnat per sexes i denunciant els casos de pederàstia de les escoles religioses concertades.
Defensem fermament que l’educació pública ha de ser completament laica, sense cap ingerència de l’església ni de doctrines religioses als centres educatius. La presència de la religió en l’ensenyament públic va en contra dels valors d’autonomia, pensament crític i coneixement científic que han de guiar l’educació.
8. Trencament dels concerts publicoprivats i no a la mercantilització de l’educació
Reclamem el trencament de tots els concerts educatius publicoprivats. No volem que les polítiques educatives es cuinin en òrgans privats, ni formar part de la indústria del lleure i el capital privat que es lucren a costa del sistema públic. L’educació és un bé comú i ha de ser gestionada íntegrament des de l’àmbit públic, sense cap mena d’ingerència d’interessos empresarials que prioritzen el benefici econòmic per sobre de l’educació de qualitat per a les classes populars.
9. Fi de la presència policial als centres educatius
Continuem rebutjant la presència de cossos policials a les escoles i instituts. L’educació ha de basar-se en el diàleg, la pedagogia i el respecte a la diversitat, no en la repressió ni el punitivisme.
10. Programa Sensei: una lluita per la dignitat docent
Des de la CGT, hem estat l’únic sindicat que ha fet un seguiment exhaustiu de les condicions laborals del professorat del programa Sensei. Ens hem preocupat especialment d’evitar l’abús del professorat novell, aconseguint modificar normativa i garantir condicions més justes. Aquest seguiment ha permès prevenir situacions d’explotació i millorar les condicions laborals d’aquestes docents.
Reflexionem col·lectivament sobre l’accés a la funció pública docent (conferència sindical) amb l’objectiu de derogar el decret de plantilles i aconseguir un ingrés a la funció pública docent just i transparent.
En definitiva, seguim al peu del canó, disposades a ser la mosca collonera a les meses de no negociació, disposades a ser impulsores de l’organització de les treballadores de l’educació, centre a centre i conjuntament. Disposades a impulsar mobilitzacions contundents per aconseguir allò que la ciutadania d’aquest país ens mereixem pel nostre futur. Perquè, com no ens cansarem de repetir, només quan actuem juntes i sortim al carrer han canviat, canvien i canviaran les coses.
Només lluitant aconseguirem millores.
Federació CGT Ensenyament