A l’acabament del seu període de nomenament, el director o directora pot optar per continuar en l’exercici del càrrec durant un altre mandat, sempre que hagi estat avaluat de manera positiva l’exercici de la direcció i que presenti, abans de fer-se’n efectiva la renovació, l’actualització del seu projecte de direcció.
DECRET 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent.
Exercici de la direcció
La direcció dels centres públics l’exerceix la persona que ocupa el càrrec de director o directora, en el marc de l’ordenament jurídic vigent, del projecte educatiu de centre i del projecte de direcció. La implementació del projecte de direcció orienta i vincula l’acció del conjunt d’òrgans unipersonals i col·legiats del centre.
L’exercici de la direcció per part de personal directiu professional docent comporta, a banda de les funcions, competències i atribucions que s’estableixen amb caràcter general per a totes les direccions de centre, dur a terme les altres que específicament se’ls atribueixin.
La direcció està sotmesa al control social mitjançant el consell escolar del centre i al control acadèmic i administratiu de l’administració, i s’exerceix en el context de l’autonomia dels centres.
Les direccions responen del grau d’assoliment dels objectius del projecte educatiu d’acord amb el projecte de direcció, i han de retre comptes a la comunitat escolar, en el marc de les funcions que el consell escolar té atribuïdes per llei, i a l’administració educativa de la seva gestió, dels resultats obtinguts, i, quan escaigui, de l’aplicació dels acords de corresponsabilitat, mitjançant els pertinents processos d’avaluació.
Renovació del mandat
A l’acabament del seu període de nomenament, el director o directora pot optar per continuar en l’exercici del càrrec durant un altre mandat, sempre que hagi estat avaluat de manera positiva l’exercici de la direcció i que presenti, abans de fer-se’n efectiva la renovació, l’actualització del seu projecte de direcció.
Els criteris i els procediments d’aquesta avaluació han de ser públics i objectius, tal com preveuen l’article 31, 32 i 33 (del decret de direccions) i han d’incloure els resultats de les avaluacions individualitzades, a què fa referència l’article 144 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, realitzades durant el seu mandat. La renovació de mandat es pot reiterar fins a completar un total de quatre períodes consecutius. Un cop vençuts els quatre períodes, si la persona afectada vol continuar optant a la direcció del centre, ha de participar en el concurs de mèrits de selecció que s’haurà de convocar amb aquest efecte.
Els directors i directores que optin per accedir a un nou període de mandat ho han de sol·licitar a les direccions dels serveis territorials del Departament d’Ensenyament o l’òrgan competent del Consorci d’Educació de Barcelona.
El resultat negatiu de l’avaluació de l’exercici de la direcció en un període de mandat comporta que el director o directora no pugui optar a la renovació per un altre mandat.
L’avaluació de la funció directiva
L’avaluació de l’exercici de la funció directiva s’aplica als centres en què el titular és el Departament d’Educació. La seva realització correspon a la Inspecció d’Educació i es porta a terme d’acord amb els criteris següents, que estableix el Decret de direccions: el resultat de l’avaluació del centre, l’aplicació del projecte de direcció i la competència en l’exercici de les funcions.
L’avaluació, que es fa al final del mandat, parteix de l’avaluació contínua durant els quatre cursos del mandat i té com a elements fonamentals la participació activa del director o directora en el procés d’avaluació i la priorització de les competències clau en l’exercici de les funcions.
Des del curs 2017-2018, la Inspecció d’Educació aplica el protocol AVALDIR, que es dirigeix a les persones que accedeixen a la direcció d’un centre educatiu públic per primera vegada, amb un projecte de direcció per a quatre cursos.

Article 31. Principis de l’avaluació de l’exercici de la direcció
L’exercici de la direcció està subjecte al control i avaluació de la gestió per part de l’Administració educativa, sens perjudici del control econòmic i financer que sigui aplicable als centres educatius públics de la Generalitat.
L’avaluació de l’exercici de la direcció s’ha d’atenir als principis d’eficàcia, eficiència, responsabilitat i control de resultats de la gestió, en funció dels objectius fixats i dels recursos assignats. Els criteris i procediments d’aquesta avaluació han de ser públics. Es garanteixen els drets d’informació i audiència del personal avaluat.
L’avaluació de l’exercici de la direcció s’ha de realitzar d’acord amb criteris de transparència, objectivitat, imparcialitat i no discriminació, i ha de garantir la informació i audiència del personal avaluat. El procediment s’aplica cada quatre anys coincidint amb el quart any del mandat per al que va ser nomenat el director o directora.
Article 32 Procediment d’avaluació
Correspon a l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació determinar, d’acord amb la Inspecció d’Educació, els models i protocols per dur a terme l’avaluació de l’exercici de la direcció.
La Inspecció d’Educació és l’òrgan per mitjà del qual es vehicula preferentment la col·laboració en l’exercici de les funcions avaluadores de l’exercici de la direcció que siguin encomanades a l’Agència. El Consell escolar del centre col·labora en el procés d’avaluació.
En els centres de formació de persones adultes situats en centres penitenciaris també col·labora en el procés d’avaluació un representant del departament competent en matèria d’execució penal.
Article 33 Indicadors i criteris generals per a l’avaluació
L’avaluació de l’exercici de la direcció dels centres públics ha d’incloure necessàriament:
a) El resultat de l’avaluació del centre, que té en compte els resultats expressats en els indicadors de progrés establerts en el projecte educatiu del centre.
b) L’aplicació del projecte de direcció i els resultats obtinguts mesurats mitjançant els indicadors del projecte de direcció.
c) L’exercici de les funcions que estableix el capítol 2 del Decret de direccions.