De trepes, amics i amigues… El Departament sembla que segueix col·locant a gent del partit a dit

La setmana passada va sortir publicada a diferents mitjans de comunicació de Ponent una carta escrita per una treballadora dels Serveis Educatius dels Pallars (Lleida) on es qüestionava el procediment per atorgar una plaça pública de personal docent assignada al Centre de Recursos Pedagògics del Pallars Jussà a Tremp.

Amb aquesta publicació s’informa de com a finals de juliol el Departament va crear una plaça destinada al CRP esmentat que sembla destinada a una persona que després d’ocupar diferents càrrecs polítics per ERC (alcaldessa d’Isona, representant del Govern a l’Alt Pirineu i l’Aran), ara calia crear-li un lloc de treball a mida. Són molts els elements que, segons el contingut de la carta, condueixen a la sospita que la conselleria d’Educació ha creat la plaça a dit per contractar una persona afí al partit, com per exemple, els tempos en què es publica (finals de juliol  amb un termini de dos dies quan aquestes places es publiquen al juny amb més marge de temps perquè els i les treballadores de la zona que estiguin interessats s’assabentin per poder optar-hi), el canvi de criteri de requisits, així com la modificació dels mateixos (en un primer moment el text no excloïa que els o les candidates fossin interins o interines, però abans de l’entrevista final es modifica l’oferta per oferir-la a persones en qualitat de funcionàries de carrera).

Amb aquest exemple, s’evidencia un cop més l’opacitat i manca de transparència en el procés d’adjudicació de places públiques, que va en augment des de l’aprovació del Decret de Plantilles. De fet, alhora, amb aquest conflicte se segueix posant sobre la taula la perversió de les “polítiques empresarials” que el Departament d’Educació implementa en el sistema públic català. Tal com intuíem, sembla que el nou conseller no té cap intenció de revertir aquesta pràctica, encara més, en aquestes mesures neoliberals.

Des de CGT Ensenyament hem denunciat l’aprovació d’aquest Decret des de l’inici, ja que està fent saltar per l’aire l’ocupabilitat laboral docent des de la transparència pública sigui per mèrits o per temps treballat. Aquest decret té, entre altres conseqüències, efectes col·laterals com la jerarquització de les relacions laborals o la desaparició de la democràcia en els centres educatius.

Cada curs que avança podem testimoniar com augmenten les places estructurals del cos docent, què possibilita el mateix Decret, i que permeten atorgar llocs de treball de manera opaca i amb subterfugis a docents amb bones “connexions”. Quelcom similar al procediment de les famoses portes giratòries, una manera de fer que porta a militants i amics del partit de torn a assegurar-se, un cop passin per càrrecs polítics, entrar al mercat laboral al marge de qualsevol ètica, evidenciant que hi ha treballadors de primera i de segona. De tothom és sabut, tot i que no ho vulguin dir públicament, que és un “modus operandi” molt típic del Departament d’Educació i que molts cops s’han fet aquestes “recomanacions” a algunes direccions per part dels polítics de torn que han volgut recol·locar militants o afins al partit.

Davant la situació que denunciem ens sorgeixen alguns dubtes. Objectivament era realment necessària la creació d’aquesta plaça? Per què des del Departament no s’actua amb la mateixa celeritat per crear places en altres àmbits del sistema educatiu on són igual o més necessàries que en aquest servei? No es podia esperar un any (juny del 22) perquè aquesta plaça surti a concurs i mentrestant ocupar-la amb el personal docent interí de la borsa de treball? Tanta pressa hi havia? Per què s’ha donat tan poc marge per optar-hi? Per què no s’ha comunicat amb prou antelació o a tot el professorat interessat? Com és que fer circular aquesta informació entre el professorat interessat depèn més dels mateixos treballadors del CRP que no pas de l’administració pública?

Ens diran i respondran que sempre estan complint la legalitat. Bé, això ho posem en dubte i ja ho valorarà qui ho hagi de fer, però més que una qüestió de legalitat és una qüestió d’ètica i de dignitat. Per això, des de CGT Ensenyament qüestionem tot aquest procediment i posarem en mans dels serveis jurídics la possibilitat d’impugnar-ho perquè surti l’any que ve de manera més transparent i deixem clar que sempre estarem amatents a aquestes pràctiques deslleials i les denunciarem on calgui i arribarem on sigui. Prou col·locacions a dit!

CGT ENSENYAMENT – SETEMBRE 2021