Carta als equips directius

carta_de_cgt_ensenyament_als_equips_directius_dels_centres_educatius_publics.pdf

CARTA DE CGT ENSENYAMENT ALS EQUIPS DIRECTIUS DELS CENTRES EDUCATIUS PÚBLICS

VAGA 9-O i 15-O PER UNA EDUCACIÓ PÚBLICA DE QUALITAT I SEGURA

Per la solidaritat entre treballadores i treballadors

Com a Federació d’Ensenyament de CGT, voldríem conèixer la vostra opinió i posicionament respecte al que exposem en aquesta carta per tal de poder teixir una col·laboració més estreta entre el conjunt de treballadores i treballadors de l’ensenyament públic, així com animar-vos a participar activament en les jornades de vaga convocades pels propers dies 9 i 15 d’octubre. Informar-vos també, que restem a la vostra disposició per oferir xerrades als vostres centres, i per donar-vos suport i assessorament a nivell sindical i laboral.

Atès que en el context actual totes les treballadores i treballadors de l’ensenyament públic hem vist redefinides les tasques, funcions i responsabilitats lligades al nostre lloc de treball sense consulta prèvia, amb manca de previsió, instruccions poc clares i canviants, i, com gairebé sempre en la línia del Departament, sense els recursos d’implementació necessaris, pensem que per a moltes membres dels equips directius és el moment de repensar les seves postures enfront dels decrets d’Autonomia i Plantilles, i la seva aplicació. És en l’escenari actual que n’apareixen algunes de les seves implicacions més perverses.

Encara que com a organització que manté plantejaments que cerquen la transformació d’un sistema que perpetua i incrementa les desigualtats socials, entenem millor que ningú les contradiccions que emergeixen en la pràctica diària, també tenim molt clar que els nivells d’incoherència actuals posen en risc seriós la salut de la comunitat educativa sense ni tan sols garantir una educació de qualitat per a tothom, i per tant, són inacceptables.

aturem_els_centres_per_fer-los_funcionar_3_.png

Tenim clar que les decisions del Departament no són gratuïtes i responen a l’objectiu de destruir el que queda de democràcia directa i participativa als centres i aniquilar el debat orgànic, social i pedagògic. I és amb els decrets esmentats que ho van aconseguint. Per desgràcia, en certs casos els ha funcionat i alguns equips directius han exercit la seva tasca amb un excés de poder. Això no impedeix que hi hagi molts equips directius que lluiteu per mantenir l’essència que històricament han tingut els centres educatius públics: democràtics, participatius, implicats en l’entorn social, lluitadors per transformar desigualtats, etc. De fet, sense anar més lluny, tenim afiliats, afiliades i simpatitzants que estan liderant projectes des d’aquesta perspectiva, és a dir, en el marc d’uns decrets privatitzadors però implementant una pràctica de direcció totalment transparent i assembleària. Salvant les distàncies, això també passa amb el col·lectiu docent, n’hi ha de més propers i de menys, n’hi ha de boníssims i també tot el contrari, n’hi ha d’implicats i n’hi ha d’instagramers, però des de CGT mai hem tingut el dubte de defensar-los en el seu conjunt, com un tot. En canvi, amb els equips directius, ja sigui perquè us adheríeu de manera acrítica als decrets de desmantellament de l’educació pública, o senzillament perquè se us posava a les mans la possibilitat d’una gestió allunyada de la participació i transparència que ha de caracteritzar un servei públic, la nostra posició habitual ha sigut de denúncia i desconfiança. Creiem, però, que les exigències abusives del Departament en aquests darrers mesos de pandèmia evidencien la precarietat i la vulnerabilitat cap on ens empenyen a totes.

En aquest context de pandèmia, han aflorat les escletxes i les misèries d’aquests decrets. La negligència del Departament ha abocat els equips directius a assumir massa funcions. Algunes que no us pertoquen i d’altres que permeten a l’administració fugir de les seves responsabilitats perquè recaiguin en vosaltres: instruccions canviants contínuament; decisions que us aboquen a viure en una constant i negativa incertesa; doneu la cara contínuament davant les famílies, els docents i els centres de salut; realitzeu tasques burocràtiques que no us corresponen; us assabenteu per la premsa de les decisions preses per Educació abans que pels canals de comunicació interns, i un llarg seguit de desgavells. La Covid-19 ha posat sobre la taula, un cop més, les nefastes conseqüències d’anys de fer polítiques que han deixat l’educació pública amb una capacitat molt dèbil de reaccionar a situacions com l’actual.

aturem_els_centres_per_fer-los_funcionar_5_.png

Des de CGT-Ensenyament creiem que ha arribat el moment de solidaritzar-nos des del suport mutu i la condició de classe, i unir-nos en aquesta lluita. Per això, volem remarcar als equips directius (i la resta del col·lectiu docent evidentment) que la creuada per revertir la situació actual, només té sentit si la fem junts i us animem a reivindicar els vostres drets i les vostres lluites. Us convidem a plantejar-nos accions conjuntes i us recordem que sempre trobareu el nostre suport i la nostra solidaritat en totes les reivindicacions que vagin encaminades a lluitar per una educació pública, democràtica i alliberadora. Estem en el mateix vaixell.

Federació CGT-Ensenyament de Catalunya

aturem_els_centres_per_fer-los_funcionar.png