Cada dia que passa es fa més evident que l’eslògan “Les escoles són segures”, emès a tort i a dret pel Departament d’Educació, és fals. És molt fàcil comprendre el perquè. D’entrada, les escoles són tan insegures com qualsevol altre espai en temps de pandèmia. El departament hauria d’admetre aquesta premissa ja que per abordar els problemes sempre és aconsellable partir de la realitat i no intentar defugir-la. Repetir una falsedat no la converteix en realitat quan es pot recórrer a l’hemeroteca.
Mantenir les escoles obertes és el desig de moltes persones que defensem que l’acció educativa òptima es realitza en condicions de presencialitat. Ara bé, és molt preocupant quan Educació assegura que “les escoles es mantindran obertes sigui quin sigui el nivell de pandèmia”, i una altra vegada ho justifica en termes de seguretat. Parlem clar, i posem damunt la taula els motius pels quals caldrà mantenir les escoles obertes fins i tot quan les dades i els experts no ho recomanen i quan veiem com països veïns les tanquen. Existeix una obvietat, si l’activitat econòmica continua, en algun lloc cal deixar els fills i filles. Partir d’aquí potser ajudaria a entendre la gestió que se n’està fent.
Una altra realitat de fons amb què toparia un tancament immediat dels centres escolars és la del repartiment d’ordinadors i connectivitats. Al mes de juliol, el conseller Josep Bargalló va anunciar el repartiment de 300000 ordinadors portàtils per a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO, batxillerat i formació professional i 85000 dispositius destinats als docents per afrontar el curs actual. Aquesta mesura havia de servir per pal·liar una de les mancances que va provocar el primer confinament del març del 2020, l’alumnat que va quedar exclòs per manca de recursos tecnològics. El cas és que les dades que tenim fins al dia 18 de gener, el departament d’educació evidencien un lliurament del 5% dels 300.000 ordinadors compromesos per als alumnes, és a dir, gairebé estem a la casella de sortida.