RESOLUCIÓ, de 3 de febrer de 2023, per la qual es defineixen les modalitats i els procediments d’acreditació de la competència digital docent
Aquesta resolució:
- estableix les modalitats i procediments per acreditar els nivells de la competència digital docent i el reconeixement de l’acreditació a nivell estatal.
- determina el document acreditatiu de la competència digital docent.
- estableix la relació entre l’acreditació de la competència digital docent i els títols oficials que habiliten per a la professió docent.
Modalitats i procediment per a l’acreditació dels nivells de la competència digital docent
La competència digital docent es pot acreditar mitjançant les modalitats següents: ∙ Titulacions oficials que habilitin per a la professió docent
- Certificació de la formació
- Superació d’una prova específica d’acreditació
- Avaluació a través de l’observació de la pràctica professional
- Anàlisi i validació d’evidències
El Departament d’Educació convocarà, quan escaigui, les proves específiques d’acreditació i l’avaluació a través de l’observació de la pràctica professional.
L’acreditació de la competència digital docent obtinguda a Catalunya té reconeixement a tot l’Estat.
Dos procediments per obtenir el document acreditatiu dels nivells de competència digital docent:
a) Emissió del document d’acreditació del nivell de la competència digital docent d’ofici per part del Departament d’Educació, sempre que consti la informació als registres del Departament d’Educació, per al professorat dels centres públics del Departament d’Educació i de centres privats sostinguts amb fons públics.
b) Sol·licitud d’expedició del document d’acreditació del nivell de la competència digital docent, a petició de la persona interessada.
Acreditació d’ofici. El Departament d’Educació acreditarà el nivell de competència digital docent d’ofici al professorat dels centres públics i privats sostinguts amb fons públics, del qual el Departament d’Educació tingui la informació, en els casos següents:
Nivell | Acreditació d’ofici |
---|---|
A1 | Es podrà acreditar el nivell A1 a través d’un dels procediments següents: ∙ Superació d’un curs de formació específica, organitzat o reconegut pel Departament d’Educació, de nivell A1 d’un mínim de 40 hores, inclosa la formació interna de centre (FIC) de 40 hores en relació amb l’estratègia digital de centre. ∙ Certificació de 2 activitats de formació organitzades o reconegudes pel Departament d’Educació sobre tecnologies digitals amb un mínim de 40 hores realitzades entre els cursos 2016-2017 i 2023-2024. |
A2 | Es podrà acreditar el nivell A2 a través d’un dels procediments següents: ∙ Superació d’un curs de formació específica, organitzat o reconegut pel Departament d’Educació, de nivell A2 d’un mínim de 50 hores. ∙ Certificació de 2 activitats de formació organitzades o reconegudes pel Departament d’Educació sobre tecnologies digitals amb un mínim de 50 hores realitzades entre els cursos 2016-2017 i 2023-2024. ∙ Títols oficials que habilitin per a la professió docent (annex III). |
B1 | Es podrà acreditar el nivell B1 a través d’un dels procediments següents: ∙ Superació d’un curs de formació específica, organitzat o reconegut pel Departament d’Educació, de nivell B1 d’un mínim de 60 hores, que inclogui evidències d’implementació. ∙ Professorat que ha realitzat un projecte eTwinning avaluat amb segell de qualitat i puntuació mínima de 18 punts a partir de 2020. ∙ Certificació de formador d’activitats formatives organitzades pel Departament d’Educació en l’àmbit de les tecnologies digitals amb un mínim 30 hores lectives i amb avaluació positiva dels participants a partir del curs 2016-2017. |
B2 | Es podrà acreditar el nivell B2 a través d’un dels procediments següents: ∙ Superació d’un curs de formació específica, organitzat o reconegut pel Departament d’Educació, de nivell B2 d’un mínim de 70 hores, que inclogui evidències d’implementació ∙ Certificació d’innovació per participació durant 3 cursos en els programes d’innovació educativa del Departament d’Educació “Mòbils.edu” o “Tecnologies digitals per a l’aprenentatge”. ∙ Acreditació del perfil professional en competència digital docent segons Resolució ENS/1128/2016 ∙ Certificació de formador d’activitats organitzades pel Departament d’Educació en l’àmbit de les tecnologies digitals amb un mínim 50 hores i amb avaluació positiva dels participants a partir del curs 2016-2017. ∙ Haver exercit la docència un mínim de dos cursos a l’lnstitut Obert de Catalunya (IOC) com a professor titular del centre. |
C1 | Es podrà acreditar el nivell C1 a través d’un dels procediments següents: ∙ Haver estat formador d’activitats organitzades pel Departament d’Educació en l’àmbit de les tecnologies digitals amb un mínim 70 hores lectives i amb avaluació positiva dels participants a partir del curs 2016- 2017 ∙ Haver exercit com a coordinador o coordinadora digital de centre (o equivalent) amb nomenament durant dos cursos escolars en els centres públics, la titularitat dels quals sigui del Departament d’Educació. ∙ Haver exercit com a assessor o assessora digital o gestor o gestora TIC amb un nomenament durant dos cursos escolars. ∙ Haver exercit un mínim d’un curs escolar com a mentor o mentora digital. |
També es podrà sol·licitar l’acreditació de la competència digital docent, a petició de la persona interessada, en els casos següents:
a) Per als nivells B1 i B2, en cas de tenir certificades 3 activitats de formació reconegudes pel Departament d’Educació sobre tecnologies digitals amb un mínim de 60 hores (B1) o 70 hores (B2) realitzades entre els cursos 2016- 2017 i 2023-2024, caldrà aportar un certificat de la direcció del centre que acrediti la realització d’activitats docents amb aplicació de les tecnologies digitals, segons el model disponible al web https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/professors/acreditacions/competencia-digital-docent/.
Per als docents que estiguin en situació de comissió de serveis en les unitats orgàniques als serveis centrals o territorials del Departament d’Educació o serveis educatius caldrà presentar un certificat de la persona cap de servei corresponent o direcció del servei educatiu que acrediti la realització
d’activitats en el seu lloc de treball relacionades amb l’impuls de l’ús de les tecnologies digitals als centres educatius, segons el model disponible al web indicat anteriorment.
b) Es podrà sol·licitar l’acreditació del nivell C1 i C2 per procés d’anàlisi i validació d’evidències compatibles amb els indicadors del nivell corresponent, a partir de la trajectòria professional i acadèmica, segons el model disponible al web indicat anteriorment.
La sol·licitud d’acreditació del nivell de la competència digital docent s’ha de realitzar a través del web https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/professors/acreditacions/competencia-digital-docent/.
L’obertura del termini per a presentar les sol·licituds d’acreditació s’anunciarà en el web detallat anteriorment.
Tal i com s’especifica en la Resolució d’1 de juliol de 2022, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, del Ministerio de Educación y Formación Profesional, per la qual es publica l’Acord de la Conferència Sectorial d’Educació sobre la certificació, acreditació i reconeixement de la competència digital docent, les acreditacions obtingudes fora de l’àmbit de Catalunya es consideren equivalents. Per tal que aquesta acreditació consti a l’expedient personal del docent, la persona interessada haurà de sol·licitar-ho a través del web indicat a l’apartat sisè..
El procés d’anàlisi i validació d’evidències compatibles amb els indicadors del nivell C1 i C2 serà realitzat per comissions d’acreditació:
a) Es crea una comissió central formada per la persona titular de la Subdirecció general de recerca i cultura digital, la persona titular de l’Àrea de Cultura Digital, la persona titular del Servei de Formació i Desenvolupament Professional del Personal, una persona tècnica docent de l’Àrea de Cultura Digital i una persona tècnica docent del Servei de Formació i Desenvolupament Professional del Personal.
b) Es crea una comissió territorial a cada Servei Territorial de Departament d’Educació i al Consorci d’Educació de Barcelona formades pel director o directora del servei territorial o gerent del Consorci d’Educació de Barcelona o persona en qui deleguin, l’inspector o inspectora en cap del territori o persona en qui delegui i la persona assessora digital del territori.
c) Les comissions d’acreditació tindran la funció de valorar la documentació i els mèrits aportats per les persones sol·licitants destinades al seu territori, determinaran la seva acreditació, si escau, i es registrarà en les aplicacions informàtiques oportunes.
d) L’àmbit d’actuació de la comissió central serà per a les persones destinades a serveis centrals. Així mateix, coordinarà les actuacions de les comissions territorials i resoldrà les reclamacions presentades.
e) Les comissions d’acreditació tindran assignades, a més de les atribuïdes anteriorment, les que siguin convenients per a garantir el seu correcte funcionament.
Per a l’acreditació del nivell C1 i C2 a través del procés d’anàlisi i validació d’evidències, les comissions d’acreditació tindran en compte l’assoliment dels nivells de progressió de nivell C1 i C2 del marc de la competència digital docent que es manifestin a través de les evidències següents:
-Trajectòria professional en centres educatius, en serveis educatius, territorials i centrals del Departament d’Educació o en altres llocs amb responsabilitats relacionades amb les tecnologies digitals a l’educació.
-Trajectòria acadèmica amb formació específica en tecnologies digitals a l’educació, especialment a nivell universitari (cursos d’especialització, postgraus, màsters o doctorats). -Publicacions amb identificador bibliogràfic reconegut.
-Participació com ponent, formador o coordinador en jornades, congressos, activitats formatives o projectes d’innovació, entre d’altres.
-Reconeixement en forma de premis, concursos o altres, per part d’administracions educatives o entitats relacionades amb les tecnologies digitals a l’educació. -Altres evidències aportades per la persona interessada relacionades amb els indicadors d’assoliment del nivell C1 i/o C2 del Marc de la Competència Digital Docent.
Informació que ha d’incloure el document acreditatiu de la competència digital docent
El Departament d’Educació expedirà l’acreditació dels nivells de la competència digital docent mitjançant un document, que ha de contenir la informació següent:
- Referència a la normativa que regula l’acreditació.
- Reconeixement i procediment de l’acreditació de la competència digital docent.
- Denominació de l’acreditació.
- Nivell de competència digital docent i referència al marc de competència digital docent respecte al qual s’acrediten.
- Administració educativa que en fa l’expedició.
- Dades de la persona (nom, cognoms i DNI).
- Data d’expedició.
Aquest document s’expedeix en llengua catalana i llengua castellana.
El document acreditatiu de la competència digital docent es podrà descarregar a la secció “La Meva Formació” de la web XTEC.
Títols oficials que habiliten per a la professió docent i permeten l’acreditació directa d’un nivell de la competència digital docent
Nivell | Títol oficial |
---|---|
A2 | A partir del curs 2024-25 Universitat de Barcelona: ▪ Mestre d’Educació Infantil ▪ Mestre d’Educació Primària ▪ Mestre d’ Educació Infantil – Mestre d’Educació Primària ▪ Mestre d’Educació Infantil: Menció en tecnologies digitals per a l’aprenentatge, la comunicació i l’expressió ▪ Mestre d’Educació Primària: Menció en tecnologies digitals per a l’aprenentatge, la comunicació i l’expressió ▪ Mestre d’ Educació Infantil – Mestre d’Educació Primària: Menció en tecnologies digitals per a l’aprenentatge, la comunicació i l’expressió Universitat Autònoma de Barcelona ▪ Grau en Educació Primària ▪ Grau en Educació Primària (Anglès) ▪ Grau en Educació Infantil ▪ Grau en Educació Infantil i Grau en Educació Primària Universitat de Girona: ▪ Grau en Mestre/a en Educació Infantil ▪ Grau en Mestre/a en Educació Primària ▪ Doble Titulació en Grau en Mestre/a en Educació Infantil i en Mestre/a en Educació Primària ▪ Grau en Mestre/a en Educació Infantil: Menció en Tecnologies de la Informació i la Comunicació ▪ Grau en Mestre/a en Educació Primària: Menció en Tecnologies de la Informació i la Comunicació ▪ Doble Titulació en Grau en Mestre/a en Educació Infantil i en Mestre/a en Educació Primària: Menció en Tecnologies de la Informació i la Comunicació Universitat Rovira i Virgili ▪ Grau en Educació Infantil ▪ Grau en Educació Primària ▪ Doble grau en Educació Infantil i en Educació Primària amb menció d’Anglès Universitat de Lleida ▪ Grau en Educació Infantil ▪ Grau en Educació Primària ▪ Doble titulació: grau en Educació Infantil i grau en Educació Primària ▪ Doble titulació: Grau en Educació Primària i grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya ▪ Mestre d’Educació Infantil. ▪ Mestre d’Educació Primària. ▪ Mestre d’Educació Infantil ▪ Mestre d’Educació Primària amb Menció en Llengua Anglesa. ▪ Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport / Mestre d’Educació Primària amb Menció en Educació Física. Universitat Oberta de Catalunya ▪ Grau d’Educació Primària Universitat Ramon Llull – Blanquerna ▪ Grau en Educació Infantil ▪ Grau en Educació Primària Universitat Internacional de Catalunya ▪ Grau en Educació Infantil ▪ Grau en Educació Primària ▪ Doble grau en Educació Infantil + Educació Primària ▪ Doble grau en Educació Infantil + Psicologia ▪ Doble grau en Educació Infantil (Bilingüe) + Educació Primària ▪ Doble grau en Educació Primària + Psicologia ▪ Doble grau en Educació Primària + Humanitat i Estudis Culturals ▪ Doble grau en Educació Primària + Educació Infantil ▪ Doble grau en Educació Primària (Bilingüe) + Educació Infantil Universitat Abat Oliba CEU ▪ Grau en Educació Infantil ▪ Grau en Educació Primària ▪ Grau en Educació Infantil – Bilingual ▪ Grau en Educació Primària – Bilingual ▪ Doble grau en Ed. Infantil + Ed. Primària – Bilingual ▪ Doble grau en Ed. Infantil + Ed. Primària |
A2 | A partir del curs 2025-2026 Màster Universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes (MUFPS) de totes les especialitats i en totes les seves modalitats, impartides per les universitats del sistema català (UB, UAB, UPC, UdG, URV, UdL, UPF, UOC, UVic-UCC, URL, UIC, UOC-CEU) i el Màster universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes – Especialitat- UAB-UB-UOC-UPC. |
A2 | A partir del curs 2024-2025 Certificat de formació pedagògica i didàctica equivalent al màster universitari de formació del professorat, expedit per l’Institut Obert de Catalunya (IOC). |