Resum Mesa Sectorial 11/11/24

DEPARTAMENT: 

Dues línies de treball: 

  1.  Interna- Des del departament cap als serveis territorials. Volen posar ordre en les activitats formatives buscant equilibri entre la formació individual i la col·lectiva
  2. Amb la part social- Detecció millores, propostes, validació cada curs escolar, seguiment del pla i participar en l’avaluació i configuració del document de memòria

Volen crear un grup de treball intensiu (departament i part social) sobre formació al mes de gener. Durant el primer any es planteja un grup de treball intensiu, trobades cada mes i mig. Objectius: treballar les necessitats i continguts. Validació del pla de formació amb ST i Centres de recursos també.

  • Explicació del pla de formació (encavalca dos anys naturals)
  • Presentació pla de formació: Intenció de consensuar el pla, també demanen idees per la part docent.
  • Pressupost: són 4,6 m euros del departament per formació. A més s’han de sumar els 2,2 M que venen de la FEDAP, i  les subvencions finalistes tipus: impuls a les matemàtiques, a la lectura, i els provinents del Pacto de Estado. Tenen la voluntat  de fer pública tota la despesa que es generarà.

CGT:

Denunciem que es porten anys relacionant el fracàs de l’educació pública amb la formació docent. I que evidentment aquesta diagnosi és errònia i a la vegada malintencionada. No s’està revertint la situació, sinó tot el contrari. 

Analitzant la formació que s’ha fet l’últim any es veu com aquesta diagnosi no és només de discurs si no també a la pràctica el Departament l’aplica a la formació docent. Les temàtiques més ofertes pel departament han estat: 

  • Digital: El departament fa anys que dota les escoles en material informàtic de tota mena, diners que podrien anar  a millorar les condicions laborals dels seus treballadors (exemples són el deute dels estadis, pitjor remunerats de tot l’estat), estratègies educatives: posant el focus dels fracassos en pisa, i les dades de fracàs escolar cap als docents.
  • Inclusió: més que formació el que falta són recursos als centres públics en forma de PAE, vetlladores, baixades de ràtios i desdoblaments
  • Currículum i Organització i gestió de centre: un fet que posa en evidència la importància que el Departament els dona als lideratges directius i  fan que els claustres estiguin burocratitzats i callats.

Per tant, un cop més, tot i parlar de formació docent afloren els grans problemes que tenim a educació: Recursos i Democràcia als centres. La falta de recursos per la inclusió, El 6 % i els Decrets de la discòrdia. 

RESPOSTA: 

  • Estabilitat de currículum: durant uns anys tenen la intenció d’equilibrar el que importa individual i el col·lectiu (cooperatiu) insisteixen que la part col·laborativa s’ha de treballar més.
  • Llibertat de càtedra creu necessari que hi estigui, però hem d’estar vinculats als projectes de centre i el treball d’equip és necessari. Reconeixen que s’ha de replantejar l’estructura jeràrquica i com recuperar la democràcia als centres

HORARI PROFESSORAT

Volem aclariment del tema hores de treball al centre. Als Documents d’inici de curs diu que les 7 hores i mitja entre altres coses són per formació. La redacció d’aquests documents pareix que deixi obert que si el director vol ens pot tenir 37,5 hores al centre fent avaluacions o el que consideri. És així? O realment sol ens poden exigir estar les 30 hores de manera justificada perquè evidentment les altres 7,5 es necessiten per preparar classes i fer formacions. Jurídicament els, etc una normativa no és gaire rigorós

RESPOSTA: 

  • S’hauria de respectar el que es diu a les DOIG (30h), però a la vegada ens parlen de vocació i interpretem que venen a reconèixer que les direccions tenen marge per fer el que volen.

FORMACIÓ OBLIGATÒRIA

Les formacions estan molt vinculades a la idea subjectiva de centre que té la direcció, un cop més es deixa de banda l’opinió del claustre en les decisions que tenen a veure amb les necessitats del professorat així com en la línia identitària del centre.

Remarquem que la formació no és obligatòria, però molts cops des dels centres se’ns diu que sí que ho són. 

S’ha de poder decidir quina formació fer i no pot ser que estem obligats a fer la del centre, s’hauria de poder triar. SI es volen centres cohesionats s’ha d’acabar amb aquesta forma de fer i en els decrets de plantilles i direccions.

RESPOSTA 

  • No hi ha obligatorietat de fer cap formació, excepte riscos laborals
  • Reconeix que això de l’obligatorietat a vegades van lligades a la UE (per exemple, acreditació digital) i que han intentat fer veure que eren obligades.
  • Comenta que si es detecta una mala praxi en centres on es força als docents a realitzar una determinada formació s’ha d’avisar al departament i a  inspecció educativa.

PAE

han d’estar presents sense haver de tenir el vist i plau de la direcció. Se les ha de tenir en compte a l’hora de fer formacions de centre.

RESPOSTA:

  • Apunten cap a un disseny d’activitats formatives des d’una visió multidisciplinària. Reconeixen que hi ha direccions que desconeixen les funcions del personal PAE. Remarquen que no han de ser formacions pensades pel personal docent on es puguin afegir els PAE, sinó que en un inici es formulin des de la doble mirada.
  • Voluntat d’agilitzar l’accessibilitat a les activitats de formació docents, parlaran també amb els seus sindicats.

SENSEI

Entenem que el programa sensei vulnera els drets laborals, dotant de mà d’obra barata al departament. Programa cofinançat amb un fons europeu 23-25.

Preguntem per la vida del programa més enllà del 25.

RESPOSTA 

  •  Ens emplaça a la mesa tècnica al gener i comenta viabilitat de la segona fase si es que es fa.

MÀSTER FORMACIÓ DE PROFESSORAT

les places que s’ofereixen des de les universitats públiques són insuficients, i genera discriminacions envers aquelles persones que tenen un poder adquisitiu menor. Les persones amb un poder adquisitiu més alt tenen més possibilitats d’entrar a formar part de la borsa. Demanem més places públiques.

RESPOSTA 

  • Parlen amb ICE i universitats públiques.
  • Volen amb sindicats donar una volta al que com i quan pel que fa a la formació del professorat novell.

Intenció de revisar el curs de novell i l’entrada al món professional dels nous docents.

EDUCACIÓ INCLUSIVA

Hi ha formacions en TEA, per exemple, que ho veiem bé però s’ha de dotar de més personal als CREDTIC que van saturats i en les agendes plenes. Això son temes estructurals, que ens trobem cada cop quan es parla d’inclusió. Falta de recursos.

  • RESPOSTA: S’ho miraran de cara al gener

PROGRAMA MAGNET

Denunciem l’existència d’aquestes aliances amb la Fundació Bofill (sempre presents).

EDUCACIÓ AFECTIVA I SEXUAL I COEDUCACIÓ

Entenem que aquestes formacions s’haurien d’incloure també en el màster de professors.

  • RESPOSTA: Miraran de reorganitzar-ho perquè aquesta perspectiva de gènere estigui en totes les formacions

FUNCIÓ DIRECTIVA

Hem denunciat la poca transparència a l’hora d’escollir les direccions via la formació de la funció directiva. Hem preguntat sobre el filtre (entrevista) que es fa per accedir a ella.

cap respposta