Constatem que les agressions (físiques o psicològiques) cap als docents, personal laboral d’atenció educativa i altres treballadors/es del centre educatiu augmenten cada dia.
Quan l’agressió prové de l’alumnat cap al personal educatiu no aplica cap protocol, ja que el Protocol d’intervenció en cas de conflicte greu o el Protocol d’actuació davant de qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu s’adreça a les agressions que es produeixen entre l’alumnat.
Cal fer prevenció treballant amb l’alumnat i desplegant el Pla de Convivència com cal, però per a això necessitem recursos que permetin abaixar ràtios, desdoblar grups, facilitar espais de planificació i coordinació, etc.
Aquest tipus de violència vers el professorat i el personal laboral d’atenció educativa és cada cop més freqüent i sovint silenciat per l’administració, i és per aquest motiu que cal fer-ho constar comunicant formalment l’incident o l’accident laboral i fent una denúncia a mossos, si escau, i el presumpte infractor és major de 14 anys.
Visibilitzar aquesta problemàtica ens farà conscient de la necessitat de prendre mesures efectives.
Tot i això, les solucions no passen per mesures punitives. Ni per més sancions ni per excloure alumnat, perquè aleshores el problema es farà més gran a altres àmbits socials en l’edat adulta d’aquest alumnat.
Exigim un augment exponencial dels recursos per prevenir aquestes situacions: increment de personal de suport, personal especialista, i coordinació amb el Departament de Salut en la prevenció i tractament de problemàtiques de salut mental.
Exigim també recursos generals per la millora de condicions de vida de moltes famílies perquè la misèria i l’abandonament també abonen aquesta problemàtica: cal habitatge digne, atenció social, acompanyament en situacions d’exclusió, etc.
Evidentment, també, demanem un protocol de violència que contempli les agressions físiques i psicològiques de part de l’alumnat cap als treballadors/es i permeti, com fa l’aplicatiu REVA amb les agressions entre alumnat, registrar-les, i que acompanyi de manera efectiva a la víctima.
Entenem que una gran majoria de les agressions de l’alumnat cap al personal educatiu es deuen a mancances i necessitats de l’alumnat, i a la implementació de l’escola inclusiva sense recursos adients, per tant, exigim més espais de coordinació, dotació horària i recursos per actuar de manera preventiva. Considerem necessària la concreció de mesures unitàries davant les diferents tipologies de faltes protagonitzades per l’alumnat, i no deixar-ho en mans del decret d’autonomia de centre.
Quan parlem d’agressions entre treballadors/es o provinents de persones externes són d’aplicació, en funció de la situació, els protocols següents:
- Protocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions d’assetjament psicològic laboral i altres discriminacions a la feina.
- Protocol de prevenció, detecció i actuació davant situacions de violència envers treballadors dependents del Departament d’Ensenyament que presten serveis en centres educatius públics i serveis educatius, produïdes a conseqüència de l’exercici de les seves funcions, i de danys als béns de l’Administració, causats per membres de la comunitat educativa i/o tercers.
- Protocol per a la prevenció, la detecció, l’actuació i la resolució de situacions d’assetjament sexual, per raó del sexe, de l’orientació sexual i/o de la identitat sexual a l’Administració de la Generalitat de Catalunya.
No existeix cap protocol ni aplicatiu que reculli les situacions d’agressivitat que pateix el personal educatiu per part de l’alumnat en els centres de treball.
Per dimensionar aquesta problemàtica i exigir recursos, el primer pas és deixar constància del que està passant, registrant els incidents. Com que no hi ha xifres reals el Departament nega que estigui passant.
INCIDENT LABORAL O ACCIDENT BLANC (SENSE LESIONS FÍSIQUES NI PSÍQUIQUES)
Intimidacions, llançament d’objectes, insults, amenaces…
Relatem per escrit el fet i el fem arribar a la direcció, via registre al centre i/o via correu electrònic, i al Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL) del servei territorial, via e-valisa. Seguidament, sol·licitem a la direcció del centre que ompli i enviï el “Full de notificació d’accident laboral, incident o malaltia professional” al Servei de Prevenció de Riscos Laborals (SPRL).
Contacta amb les delegades de prevenció de la CGT.
ACCIDENT LABORAL (AMB LESIONS FÍSIQUES I/O PSÍQUIQUES)
En el cas que es tracti d’un accident laboral, el personal laboral o interí ha de demanar el volant al centre per dirigir-se a la mútua del treball i que valorin si les lesions han de cursar amb baixa o no. L’informe de la mútua del treball i el comunicat de baixa, si escau, el portem al centre perquè el reenviï al SPRL i al departament de personal, si escau.
El personal que pertany a MUFACE, ha d’anar al metge o metgessa del CAP (seguretat social) o de la mútua perquè valori els danys ocasionats i ens doni o no la baixa. Igualment, portem la documentació a la direcció del centre que la trameti als departaments pertinents.
Si el fet violent incorre en una falta penal també es pot posar una denúncia.
Protocol d’intervenció en cas de conflicte greu
Aquest protocol pretén donar una resposta ràpida i educativa als conflictes greus provocats per l’alumnat del centre i dotar els centres educatius d’una eina per valorar i intervenir davant de conflictes greus.
D’acord amb la Resolució ENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s’estableix l’elaboració i la implementació del Projecte de Convivència en els centres educatius dins el marc del Projecte Educatiu de Centre, els centres educatius han d’incloure en els continguts del seu projecte de convivència els protocols per a la millora de la convivència que donin resposta a conductes que la perjudiquen greument. En aquest sentit, els centres educatius poden contextualitzar els protocols per a la millora de la convivència elaborats pel Departament d’Ensenyament.
Davant d’algunes situacions com les agressions físiques contra treballadors dependents del Departament d’Ensenyament, cal activar el Protocol de prevenció, detecció i actuació davant situacions de violència envers treballadors dependents del Departament d’Ensenyament que presten serveis en centres educatius públics i serveis educatius, produïdes a conseqüència de l’exercici de les seves funcions, i de danys als béns de l’Administració, causats per membres de la comunitat educativa o tercers.