DES CON NEC TA!

Prou intromissions fora de l’horari laboral! Prou grups de WhatsApp de centre! Tens dret a la desconnexió digital!

La progressiva introducció de noves tecnologies als llocs de feina porta associat un augment de la productivitat del treball i, en conseqüència, hauria de repercutir en una reducció de la jornada laboral. En canvi, en molts centres educatius més aviat està succeint tot el contrari, les hores de treball han augmentat amb la introducció de tecnologies de la comunicació. Això es deu al fet que cada cop és més comú que bona part de les comunicacions del centre es realitzin fora de l’horari laboral, fins i tot, fent servir aplicacions de missatgeria instantània com WhatsApp o Telegram. Cada dia que passa són més les companyes que es queixen que al seu centre fan servir un grup de WhatsApp per cada equip docent o coordinació. A altres centres, malgrat que segueixen fent servir el correu corporatiu (xtec o del centre) o plataformes privades de comunicació com iEduca o ClassDojo, estan fent un ús abusiu d’aquests mitjans donat que sovint envien missatges fora del nostre horari laboral pertorbant el nostre dret al descans.

És cert que no estem davant del principal problema de les docents, un 37% de les quals se senten esgotades i 2 de cada 5 han experimentat ansietat i depressió, però no és menys cert que l’ús indegut d’aquests mitjans suposa una invasió del nostre temps d’oci reduint el temps de descans efectiu de les treballadores i dificultant la conciliació. De fet, l’INSS seguint les directrius de la UE, assenyala que “la connectivitat permanent produeix impactes negatius en la salut mental, cardiovascular i musculoesquelètica.”

La creixent connectivitat a la feina a què estem exposades i les demandes de les treballadores han forçat les institucions públiques a regular el dret a la desconnexió digital. Així l’article 88 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre estableix que “els treballadors públics tindran dret a la desconnexió digital a fi de garantir, fora del temps de treball legal o convencionalment establert, el respecte del seu temps de descans, permisos i vacances, així com de la seva intimitat personal i familiar.” 

Per altra banda, la Generalitat de Catalunya defineix el dret a la desconnexió digital en l’àmbit professional com el dret de la treballadora “a no respondre fora de l’horari laboral a comunicacions i a missatges del lloc de treball que li arribin per mitjans electrònics (telèfon, ordinador o qualsevol altre dispositiu electrònic) i, de manera més àmplia, el dret a no interactuar amb entorns electrònics o digitals per raó de la feina, amb la finalitat de garantir el dret al descans i a la intimitat personal i familiar.” En definitiva, el dret a la desconnexió digital és el dret a tenir una vida fora del centre, el dret al temps d’oci i el dret a la conciliació familiar.

Què ha de fer la direcció del teu centre per garantir el teu dret a la desconnexió digital? 

Tant les direccions dels centres com el mateix Departament són responsables de garantir aquest dret i, per tant, d’assegurar-se que les treballadores del centre no veuen pertorbat el seu descans per missatges en grups de WhatsApp o correus electrònics fora de l’horari laboral. En definitiva, direccions i Departament han de fomentar la percepció que “el dret a la desconnexió digital dels empleats públics és un bé que s’ha de protegir i preservar.” De fet, la mateixa llei que fixa el dret a la desconnexió digital, especifica que és l’ocupador qui ha de fomentar entre els treballadorsl’ús raonable de les eines tecnològiques que eviti el risc de fatiga informàtica.” 

Entre les estratègies que proposa la Generalitat de Catalunya per garantir el dret a la desconnexió digital de les seves treballadores, estan la “prohibició de comunicacions laborals fora de la jornada” i la “desconnexió de la xarxa de l’organització o bloqueig de la recepció de comunicacions o d’accés a aplicacions.” Al mateix document, la Generalitat fa un recull de bones pràctiques per tal que es respecti aquest dret, entre les quals trobem la comunicació amb les treballadores exclusivament mitjançant “eines electròniques de comunicació que la institució ha adoptat com a corporatives” que en el cas de l’ensenyament serien els correus corporatius, xtec o del centre. En definitiva, la Generalitat assegura que WhatsApp no és un mitjà corporatiu, i per tant cal evitar-ne l’ús, especialment en horari no laboral. La Generalitat desaconsella especialment “l’ús del WhatsApp (o d’altres eines de xat que funcionin amb un número de telèfon)” per comunicar-se amb els treballadors públics. En conseqüència, tota la informació essencial i l’operativa hauria de ser transmesa pel centre mitjançant el correu electrònic corporatiu i NO crear grups de WhatsApp. En cas de desobeir les recomanacions de la Generalitat i crear un grup de WhatsApp, l’equip directiu del centre hauria de demanar permís explícit, a ser possible per escrit, a cada treballadora per afegir-la al grup en qüestió. 

No té ni cap ni peus que escoles i instituts d’arreu del país es plantegin restringir l’ús del mòbil al centre per part de l’alumnat, mentre, al mateix centre, les docents ens veiem obligades a fer servir el mòbil per respondre els missatges que rebem als grups de WhatsApp del centre.

Pel que fa a l’ús del correu electrònic corporatiu, el recull de bones pràctiques de la Generalitat insta a evitar enviar correus de feina i comunicacions fora de l’horari laboral proposant com a solució “optar preferentment pel correu diferit, i programar-ne l’enviament a primera hora de l’horari general laborable.” 

Fins i tot, el mateix Departament d’Educació als Documents per a l’organització i la gestió dels centres estableix que a “les normes d’organització i funcionament dels centres (NOFC) s’ha de preveure el dret dels membres de la comunitat educativa a desconnectar digitalment de les activitats lectives i no lectives de caràcter telemàtic, respectant el temps de descans, les vacances i la conciliació familiar. Així, es recomana potenciar el respecte a les jornades laborals del professorat” i “limitar l’ús professional i educatiu de les comunicacions digitals fora d’hores de treball”. Per tant, seguint les instruccions esmentades, la direcció del centre hauria de crear a les NOFC un Pla de Comunicació que:

  • elimini l’ús de grups de WhatsApp o de Telegram per realitzar comunicacions amb les docents, 
  • delimiti l’enviament de correus electrònics a l’horari laboral, a excepció de casos d’urgència evident, programant l’enviament dels correus ordinaris (NO urgents) per primera hora del següent dia laborable,
  • estableixi uns tempos de resposta als correus electrònics en dies hàbils i amb un marge de mínim 24 hores d’antelació,
  • faci pedagogia de priorització de les comunicacions, per tal que menys sigui més,
  • determini protocols i sistemes de gestió documental per evitar la redundància comunicativa.

Què pots fer tu?

  • En primer lloc, dona exemple no enviant cap correu de feina a les teves companyes fora de la jornada laboral.  Sempre que sigui possible programa l’enviament per primera hora del següent dia laborable.
  • No tens CAP OBLIGACIÓ de respondre als correus i missatges de feina en cap de setmana o fora de l’horari laboral com afirma la Generalitat (pàg. 10).
  • No és aconsellable que facilitis el teu telèfon a les famílies. Pots trucar-les des del telèfon del centre o des del teu personal fent servir el número ocult, marcant #31# just abans del telèfon a trucar.
  • Tens dret negar-te a facilitar el teu telèfon per ser inclòs en grups de WhatsApp del centre. De fet, NO poden afegir-te a un grup de WhatsApp del centre sense el teu consentiment, ja existeix molta jurisprudència en aquesta línia (per afegir-te a un grup de WhatsApp, els jutges exigeixen un pacte explícit entre treballador i empresari i que el mòbil del primer vagi a càrrec del segon).
  • En cas que NO sigui respectat el teu dret a la desconnexió digital pots fer una denúncia a inspecció de treball.
  • Sol difícilment podràs canviar les coses, parla amb les teves companyes i organitzeu-vos per exigir els vostres drets i recordeu que només cal un terç del professorat del centre per convocar un claustre extraordinari amb els punts a l’ordre del dia que considereu per modificar o afegir punts a les NOFC del centre (article 48.6 del Decret 102/2010 d’Autonomia de centres).

En cas que l’equip directiu del teu centre exerceixi una direcció despòtica NO respectant el teu dret a la desconnexió digitalo qualsevol altre dret laboral truca’ns i organitza’t amb nosaltres! Acudeix a l’assemblea del teu territori i decideix-ho tot! Entre totes, TOT!