Benvolguts i benvolgudes,
Després de fer el buidatge sobre les valoracions de les jornades, de parlar i meditar sobre com va anar tot plegat, ens agradaria tancar les jornades amb algunes reflexions que ens animen a seguir pensant-actuant l’educació.
Les reflexions de la Concha varen ser realment interessants en tant que analitzen, des d’una perspectiva crítica, les problemàtiques actuals de molts instituts i escoles. Certament, actualment és impossible no fer una anàlisi a partir del context de l’economia global i com, aquest, condiciona les pràctiques educatives que duem a terme dins l’aula. La Concha ens parla de la necessitat de mirar amb perspectiva i globalment tots els factors que incideixen en la configuració de la societat en què vivim per a poder ajustar les nostres pràctiques a partir del coneixement de les forces que condicionen, i en molts casos, precaritzen la nostra tasca docent. Des d’aquest punt, la crítica al constructivisme provoca una nova mirada sobre les relacions del poder amb els pedagogs i de com s’utilitza la pedagogia, utilitzant-ne el seu propi llenguatge, per als interessos d’unes poques persones.
Els tallers varen ser interessants i instructius, cadascun a la seva manera. El taller d’infantil fou realment instructiu, carregat d’emocions i molt acollidor; el de primària fou molt adequat perquè ens aportà idees sobre com canviar la nostra pràctica i veure que realment es poden fer les coses de manera diferent, confiant en el propi criteri i la pròpia autenticitat; el taller d’ especial va servir per manifestar dubtes i cercar respostes vers la nostra actitud i presència a les escoles, i secundària aportà una nova perspectiva d’anàlisi sobre el sistema educatiu en el seu conjunt i sobre la classe en particular.
A la taula rodona de la tarda vam poder escoltar diferents ponències que ens parlaren d’experiències variades des de diferents llocs: una alumna, un pare, un mestre de primària, una d’infantil i una professora de la universitat.
Totes elles ajudaren a configurar-nos una visió global a partir d’algunes de les diferents postures que es relacionen en qualsevol context educatiu.
Per últim, recollim de les valoracions les propostes de millora per les properes jornades i les ganes de continuar organitzant-nos per trobar espais de confluència on poder seguir animant-nos en una pràctica educativa diferent, tenint la certesa que no estem soles i que podem actuar sota un propi criteri polític i pedagògic que veiem que està molt més estès del que ens pensem.
Agraïm especialment la participació de totes les ponents, de totes les persones que vàreu participar, de les que no vàreu venir però tindreu en compte la següent jornada. Les persones que vam participar a l’organització vam gaudir molt preparant i compartint aquest espai,esperem poder-lo repetir.
Gràcies per la confiança, així dóna gust arriscar-se, oi?