CGT Adverteix dels perills i injustícies de mantenir les Oposicions’20 (curs 2019/2020).
Demanem la CANCEL·LACIÓ de les OPOSICIONS d’aquesta tardor.
Reclamem un CONCURS de mèrits d’ESTABILITZACIÓ d’interines.
suspensio_definitiva_de_les_oposicions_20_.pdfPerquè realitzar-les aquesta tardor és inviable, són totalment injustes i desiguals per a una gran part de les persones que s’hi presenten.
En plena crisi sanitària per la pandèmia de la COVID19, l’1 d’abril, el Departament anunciava l’ajornament de les oposicions de professorat a la tardor del 2020. A mitjans de maig, un mes i mig més tard, el conjunt d’incerteses de la “nova normalitat” és ja un fet i la situació de crisi social i econòmica és una realitat.
A l’àmbit educatiu, la tornada al setembre es presenta caòtica i plena de dubtes en l’aplicació de totes les noves mesures, adaptacions, situació “d’emergència educativa”, ha dit el conseller. Amb els recursos materials i humans existents l’obertura dels centres es fa amb dubtosa seguretat sanitària d’alumnat i docents.
Davant aquesta situació, la implicació emocional i el desgast personal de les docents per a poder adaptar-se a aquesta nova realitat és evident. Si, a més a més, s’afegeix un procés d’oposició en aquest escenari, la pressió i la situació d’estrès s’incrementarà de forma exponencial. Amb la meitat del personal d’ensenyament sense plaça fixa, desenes de milers d’interines es preparen per a unes oposicions enmig d’una emergència mai viscuda i provocada per una pandèmia mundial.
CGT Ensenyament demanem la seva cancel·lació i que de cap manera es realitzin a la tardor del 2020. Ja vam exigir que es cancel·lessin a l’abril, ara encara amb més força perquè en aquestes condicions és impossible que esdevinguin unes oposicions justes i igualitàries:
- En primer lloc, perquè les persones interines ara mateix estan adaptant-se a les necessitats del moment i desconeixen quines seran en el primer trimestre del curs vinent.
- En segon lloc, perquè existeixen diverses realitats personals que poden reflectir desigualtats evidents i que s’incrementen si es pensa des d’una perspectiva de gènere, sobretot tenint present la sobrecàrrega per cura d’infants o persones dependents. La major part d’interines són dones i les càrregues familiars recauen, injustament i de manera més àmplia, en elles.
També exigim al Departament d’Educació que realitzi i faciliti els mecanismes necessaris per l’estabilitat laboral del col·lectiu interí amb un acord que garanteixi:
- L’augment de la plantilla docent el que sigui precís per afrontar la tornada a les aules al setembre en el context de crisi sanitària i econòmica;
- un contracte anual pel personal docent interí per cobrir les substitucions des del primer dia, respectant l’ordre de la borsa, amb transparència i sense ingerència de les direccions;
- la realització d’un procés d’accés a la funció pública mitjançant un Concurs de Mèrits, on es prioritzin els serveis prestats i l’experiència docent del personal docent en actiu.
Estem vivint una realitat d’excepcionalitat com mai s’ha vist i tenim al voltant
d’un 40% de personal interí als centres educatius públics. Hi ha motius suficients per a realitzar els canvis legislatius necessàries per a l’estabilització d’aquest personal que, al llarg de molts anys, ha prestat serveis sostenint l’escola pública catalana, adquirint experiència i coneixement del sistema educatiu, garantint la seva viabilitat i qualitat des de ja molt anys.
#lesquehisonesqueden Juny de 2020