comunicat_opos_2019.pdfCom a CGT Ensenyament tornem a denunciar que l’actual sistema d’accés a la funció pública és injust, arbitrari, selectiu i memorístic. (Vegeu Esquerda “Oposicions. Estabilitat o acomiadaments. Nosaltres decidim”).
Tot i que les proves d’aquest any s’han invertit, primer es defensava la Programació, per a beneficiar, es deia, a les persones interines que ja treballaven, la sensació de selecció aleatòria per part de moltes persones participants continua sent una realitat.
Denunciem per enèsima vegada que són unes proves i uns temaris del tot obsolets (de finals dels anys 90), que ni tan sols s’adapten a la realitat educativa actual.
És exemplificador el greuge comparatiu patit en alguns tribunals a les proves d’FP: la defensa de les Unitats Didàctiques o Activitats d’Ensenyament Aprenentatge (Act. E-A), desprès de que el Departament d’Educació fes pública una nota aclaratòria, cada tribunal pren la decisió que creu convenient i perjudica a les persones que tenen una programació complerta amb totes les seves Act E-A desenvolupades (per exemple 19) envers qui tan sols ha elaborat les mínimes, que eren 6. Així, les primeres defensaven en base a un sorteig entre TOTES les Act E-A que havien desenvolupat al seu Mòdul Professional i les altres en base a un sorteig tan sols entre 6.
Es torna a repetir la manca de transparència quan les opositores han volgut reclamar s’han trobat en una indefensió total. L’actual sistema impossibilita qualsevol tipus de reclamació amb resultats efectius, tant a efectes de canvi de notes com de revisió de les proves, per tal de valorar-les i millorar la feina feta.
Aquestes oposicions, com les darreres han estat un clar exemple de què l’actual sistema genera sobrecàrrega d’esforç i ansietat per als aspirants, afecta a la mateixa tasca docent i la selecció d’aquests és arbitrària i opaca.
DES DE CGT PROPOSEM UN SISTEMA D’ACCÉS PER MÈRITS
És viable l’accés per mèrits? No només és viable sinó que queda recollit a l’EBEP, (Estatut Bàsic de l’Empleat Públic: article 61.6). A més, la nostra tasca educativa és fàcilment avaluable observant i valorant la nostra feina diària, i és el millor indicador possible per constatar la capacitat dels i de les aspirants. En qualsevol cas només aconseguirem que canviï el sistema d’accés amb la mobilització de totes les interines i el màxim suport de la resta de docents.
Encara els pròxims anys es preveu un accés massiu a la funció pública, que pot donar-se per la via d’aquestes oposicions totalment injustes o per la de l’estabilització amb criteris equitatius i transparents.
Només la mobilització del col·lectiu d’interines i el suport de tot el professorat aconseguirà canviar aquest sistema d’accés injust i arbitrari, no podem esperar que sigui el Departament d’Ensenyament qui modifiqui aquest sistema i doni prioritat a l’experiència sense la nostra pressió, la nostra força, i la nostra lluita. Si nosaltres ens aturem, el sistema deixa de funcionar.