de_princeses.pdfAquests dies a les aules de les escoles de Lleida s’estan repartint uns fulletons sobre el cicle de l’aigua. Sota el títol “El cicle de l’aigua, una aventura per a valents”, aquesta publicació arriba a les mans dels infants i de les seves famílies. A través d’una narració escrita, una espècie d’aventura històrica fantasiosa carregada de tòpics neoliberals i patriarcals que freguen el ridícul literari i uns dissenys gràfics del tot “infantilitzants”, s’explica el cicle de l’aigua.
Evidentment, entre altres aspectes, a la història hi apareixen persones bones i dolentes que sedueixen amb regnes i castells somiats i que reprodueixen rols de gènere del tot estereotipats. I sembla que tot fa referència a una època històrica on, entremig de prats, castells i muntanyes, apareix per casualitat un cotxe d’AQUALIA que custodia el castell i les oficines de l’empresa o, com ells mateixos s’autoanomenen, ”la teva companyia de l’aigua!”.
Darrere de tota aquesta història s’amaga una campanya de publicitat agressiva de l’empresa que monopolitza la gestió de l’aigua de la nostra ciutat. Així, d’aquesta manera, AQUALIA, amb els seus mercenaris, es presenta com la salvadora del preuat líquid. El que no expliquen, però, és que són els responsables de deixar sense aigua a persones que viuen en situacions de vulnerabilitat; ni que, a través d’un xantatge econòmic a la Paeria, perpetuen la dependència de la institució respecte a l’empresa privada; ni que imposen un sistema de pagament per tarifes que provoca que els últims anys hagi augmentat considerablement el preu de la factura; ni que és l’empresa de personatges coneguts per la seva voluntat malaltissa i aclaparadora d’acumulació de capital tot trepitjant els drets i els béns col·lectius. Recordem que AQUALIA –gràcies a la neteja semàntica, aquí la coneixem com a AIGÜES LLEIDA– és l’empresa que gestionarà l’aigua de la ciutat durant els propers 40 anys; després que el govern de la Paeria renovés el contracte no fa gaire temps, de manera cacic i sense cap mena de decisió col·lectiva en el procés.
En definitiva, un motivador contingut didàctic que permet desenvolupar competències i que, per cert, es treballa a nivell curricular en les escoles des dels cursos inicials i que creiem que és bàsic per a la construcció del coneixement dels infants, es converteix en una eina mediadora de reproducció de valors mercantilistes i neoliberals amb l’objectiu de transmetre les bondats d’una empresa privada que gestiona amb ànim de lucre un bé públic i una necessitat bàsica.
Des de CGT Ensenyament Lleida denunciem aquesta campanya per dogmàtica i manipuladora i demanem a Ensenyament i al govern de la Paeria que la retirin immediatament pel seu nul valor pedagògic. Si no és així, creiem que es tornarà a posar de manifest la connivència entre els estaments públics i l’empresa privada per instruir i conscienciar col·lectivament a la població respecte la bondat dels valors capitalistes. Mentre el departament s’està carregant el sistema públic amb la complicitat de la Paeria per la seva inacció, la Paeria aconsegueix introduir a les escoles propaganda privada amb el beneplàcit del Departament. Així funciona la cosa: un trident màgic, Generalitat, Paeria i un voltor econòmic com AQUALIA es conjuguen i combinen adequadament per continuar configurant-nos com a persones sumides, i alhora submises, en la voràgine capitalista.
Finalment, fem una crida a tots els centres educatius a no fer el joc a cap empresa privada. No volem que els nostres fills siguin víctimes de campanyes publicitàries dins dels centres públics. Aquesta manera semiencoberta de manipular els infants és antipedagògica, immoral i menyspreable. Les famílies confiem en els mestres i professors perquè eduquin els nostres fills i no permetrem que aquests deleguin la seva responsabilitat i deixin quelcom tan important en mans d’empreses privades que intenten assegurar-se un futur ben lucratiu a canvi de comprar la simpatia de nens innocents amb un fulletó “penós”!
Lleida, 28 febrer 2019
CGT ENSENYAMENT LLEIDA